I 2009 lanserte Arve Juritzen, gjennom Juritzen Forlag, novellesamlingen Påske Krim pakket inn i det Freias eier Kraft Foods, mente var en etterligning av den velkjente Kvikk Lunsj emballasjen.

— Vi var allerede enige om at vi ikke ville bruke dette omslaget, og ga Kraft medhold på det. Det som var viktig for oss, var omslaget fra 2011, der vi brukte primærfargene rødt, gult og grønt, sier Arve Juritzen til Aftenposten.

Saken har versert flere runder i retten og denne uken avgjorde Borgarting Lagmannsrett at Juritzen med sitt første omslag fra 2009 utnyttet merkevaren Kvikk Lunsjs varemerke og særpreget den tradisjonsrike sjokoladen har.

Lignet for mye

Her vinner Kraft Foods frem på alle punkter på anke saken.

Kvikk Lunsj pakningen.
Kraft Foods

— Lagmannsretten er ut fra en samlet vurdering kommet til at bruk av både bokomslaget og den stiliserte utformingen utgjør en urimelig utnyttelse av Kvikk Lunsj emballasjens særpreg, skriver lagmannsretten i dommen.

— Dette er en viktig seier, ikke bare for oss, men for alle som jobber med og er glade i merkevarer. Dommen viser at det ikke er fritt frem å utnytte andres arbeid og investeringer, sier informasjonssjef Kristian Hvilen i Kraft Foods til Aftenposten.

Juritzen ble dømt til å betale Kraft 132 000 kroner i saksomkostninger.

Juritzen vant på fargene

Men sjokoladeprodusenten vant ikke frem på alle punkter.

Juritzen hadde i 2011 redesignet boken og forsøkte seg igjen. Også dette ønsket Kraft å stoppe, men da sa lagmannsretten stopp.

Her brukte Juritzen en annen font og tittelen lagt på tvers av stripene.

— Etter lagmannsrettens syn er forskjellene fra Kvikk Lunsj-emballasjen så store at dette omslaget i svært liten grad er egnet til å gi assosiasjoner til Kvikk Lunsj, skriver lagmannsretten i sin dom.

På dette punktet frikjenner lagmannsretten Juritzen fullt og helt.

— Nå har vi lest dommen og jublet. Det skal ikke være slik at en produsent skal eie retten til å bruke tre primærfarger, rødt, gult og grønt. Nå har retten gitt oss medhold i at dette er så langt unna sjokolade som det går an og det er fritt frem å bruke disse fargene for dem som vil det, sier Juritzen.

Viktige prinsipper

Kraft på sin side er også svært fornøyd med dommen.

— De prinsippene som ble lagt til grunn i retten i 2010, vant frem. Denne dommen vil bli stående og sikre rettighetene til andre som jobber med merkevarer i lang tid fremover, sier Hvilen.