Mange nettsurferne mangler helt elementær forståelse av internett. Svær mange søker etter nettadresser som -http://www.hjemmeside.no/— hos portaler og søkemotorer, i stedet for å skrive adressen direkte inn i nettleseren. Det er nesten som å oppsøke adressen man søker og så spørre postverket om veien.

— Mange nettbrukere mangler grunnleggende søkekunnskap. De tror søketjenester utgjør den eneste navigasjonsmetoden på nett, sier sjefen for Norges største søketjeneste Kvasir, Ingrid Støver Jensen, til nyhetsbyrået Origo.

Statistikken hos Kvasir viser at mange taster nettadresser inn i søkeruten og ikke direkte i nettleseren, som lett bringer dem direkte til ønsket sted på internett. Tjenesten -I Nøkkelhullet-, som viser noen av de siste søkene som er gjort i Kvasir, avslører nordmenns søkevaner.

Nettadresser som www.aktuellrapport.com, www.popit.no, w.w.w. country club.no og www.kvasir.no strømmer nedover skjermen sammen med mer sofistikerte søkeord som "spill +mujaffa" og "eksosutslipp bergen".

— Søkeordene ".no", "www" og ".com" troner faktisk øverst i statistikken, sier Støver Jensen.

Bokstavene representerer domenebegreper, deler av nettadresser, og ikke navnet på den eller de som faktisk holder til på destinasjonsstedet.

— ".no" scorer fem ganger så høyt som "sex", ifølge råtallene i januarloggen, ser Kvasir-sjefen.

Internasjonalt fenomen Nordmenn er ikke mindre kyndige på nett enn andre. Kvasirs erfaringer skiller seg ikke fra erfaringene hos andre søketjenester. Analysebyrået Alexas har studert over 42 millioner søk i ledende portaler som Altavista, Yahoo!, MSN og Excite. Tallene avslører at mange fomler på nettet.

— Når en tolker resultatene er det klart at mange fortsatt ikke behersker nettet, sier nestsjef Matthew Work fra Alexa Research til Cyber Atlas.

Fire av de ti mest søkte ordene på nettet er nettadresser. Søkeuttrykket "http://www.hotmail.com/", med varianter, er det nest mest søkte begrepet på nettet. Nettadressene til Yahoo, eBay og AOL scorer også høyt blant de mest brukte søkeordene.

— Studien avslører at mange ikke skjønner konseptet for navigering på nettet. De ser ikke forskjell på en nettleser og en nettside, sier Work.

Antakelsene styrkes av annen statistikk. Portaler med søkefunksjoner topper lister over de meste populære nettstedene. Åtte av de ti meste besøkte nettstedene på verdensbasis er søkeportaler.

Støver Jensen hos Kvasir tror bruken av nettadresser i søkefeltet også kan ha andre årsaker.

— Mange vet nok ikke bedre, men jeg mistenker også at endel søker etter sin egen hjemmeside, såkalt egosurfing.(Origo)