Etter piratkopierte vesker og klær er turen kommet til fine franske årgangsviner.

De som vet at en tom flaske kan være verd opp mot 10.000 kroner, leter i søppelet utenfor restaurantene.

En tomflaske Château Lafitte Rothschild 1982 kan innbringe 10.000 kroner i Kina.

Den tomme flasken med den statustunge etiketten fylles senere med billigere vin.

Kjøper tomflasker

Noen ganger kan vinen være produsert i Kina, andre ganger importert, og den selges som om den var ekte.

På kinesiske internettsider søkes det åpent etter tomflasker.

Andre ganger kopieres etiketten og flasken fylles med middelmådig vin.

Det er nesten umulig å skille utseendet på innholdet fra originalvinen.

Ny erfaring

Bortsett fra et fåtall kjennere er det få kinesere som kjenner forskjell på smaken. De drikker derfor den dyre, «franske» vinen i god tro.

I Kina, der man vanligvis drikker brennevin og sterkt øl, er vin en forholdsvis ny erfaring. Det er først i de senere årene at den er blitt populær som drikkevare for samfunnets fremgangsrike mennesker.

Hvitvin blir normalt ansett for å være noe for kvinner. Rødvin, spesielt fransk og i særdeleshet vin fra Bordeaux, har fått et kraftig oppsving, og prisene har steget deretter.

Populære gaver

En ettertraktet bordeauxvin kunne i fjor koste opp til 60 000 kroner i Kina. Det skjedde etter at det ble populært å gi dem bort som gaver.

Internasjonale vinimportører i Kina advarte allerede for et halvt år siden om at det fantes flere Château Lafitte Rothschild 1982 i Kina enn det produseres i Frankrike. Der ble det anbefalt å være særdeles forsiktig.

Svekker varemerket

Vinhandleren Duan Lian sier til avisen Global Times at nesten 90 prosent av det som selges som Lafitte Rothschild i Kina, er forfalskninger.

Utbredelsen av falske viner har gradvis drevet kundene bort fra dette merket og uthulet merkevaren.

Piratkopierte viner finnes over hele landet, frap de billigste markeder til de dyreste, konstaterer eksperter.

Ifølge forsiktige beregninger er 5 prosent av all vin som selges i Kina, forfalskninger.

Vanskelig for politiet

Virksomheten blir ikke lett å stoppe.

Dels er landet ikke et modent vinmarked. Det forbrukerne bryr seg om, er etiketten på flasken, ikke smaken.

Dels har politiet en vanskelig oppgave. Flaskene ser ekte ut. Det er bare gjennom å undersøke innholdet i flaskene at svindelen kan oppdages.

Og hvordan kan man kreve av kinesisk politi at de skal vite hvordan bestemte franske viner smaker, spør kinesiske vinhandlere.

Interessert i økonomistoff? Følg oss på Facebook!