Ifølge Dagens Næringsliv estimerte det kriserammede skandinaviske flyselskapet driften av fagforeninger til 127 millioner svenske kroner i årsrapporten for 2007.

Avisens kilder sier tallene de siste årene er mye høyere. Selskapet skal bare i fjor ha vært nødt til å leie inn 11.000 pilottimer for å dekke opp for tillitsvalgte som har jobbet for fagforeningene. Alene skal dette tilsvare 120 millioner svenske kroner.

— SAS har hatt behov for å møte oss til en hver tid, og når de vil møte oss, så får vi jo ikke fløyet, sier Jens Lippestad, lederen for Norske SAS-flygeres Forening.

Fagforeningene har fått mye av skylden for at SAS har havnet i store problemer, og fram til 2007 var det svært mange streiker utløst av en eller flere av disse foreningene. Forhandlingsaktiviteten har siden den gang vært stor og påført SAS store kostnader.

— Det har vært unntakstilstand. Vi har jo mer eller mindre vært i kontinuerlige kriseforhandlinger med SAS siden 2008, der vi er blitt innkalt til ekstraordinære forhandlinger, sier lederen for Norsk Kabinforening, Elisabeth Goffeng.

SAS ønsker ikke å opplyse hva driften av fagforeningene har kostet de siste årene.