Facebook-sjefen Mark Zuckenberg la frem resultatene torsdag kveld — etter at børsene på Wall Street hadde låst dørene for normal handel.

Tallene var ikke særlig oppmuntrende: Gigantselskapet som startet som en idé på en studenthybel, taper 157 millioner dollar - eller tett oppunder én milliard norske kroner.

Vokser på mobil

For utgiftene vokser raskere enn inntektene - og da spesielt utgiftene til markedsføring som er firedoblet.

I løpet av det siste året doblet utgiftene seg til 392 millioner kroner.

Men investeringen ser ut til å kaste av seg; Facebook trekker til seg stadig flere brukere. 30 prosent flere bruker Facebook daglig i dag sammenlignet med samme periode i fjor.

T allet trekkes kraftig opp av brukere på mobil - der det sosiale mediet har fått 67 prosent flere aktive brukere på ett år.

Overlever på annonser

Det er annonseinntekter som er den største inntektskilden for selskapet. Selskapet dro inn nesten 6 milliarder kroner (992 millioner dollar) i annonseinntekter.

Andre inntekter endte på 1,2 milliarder kroner (192 millioner dollar) - totalt 7 milliarder kroner (1,18 milliarder dollar).

Det er på linje med forventningene til analytikerne som følger selskapet, og en oppgang på 32 prosent fra samme periode i fjor.

Dyrt å gå på børs

Det er hovedsaklig store kostnader i forbindelse med børsnoteringen av selskapet i mai som sørger for at bunnlinjen blir knallrød.

Selv om tapet var forventet, stupte likevel aksjen i den elektroniske etterhandelen på USA-børsene i går.

— Det har ikke kommet noen guiding fra selskapet om hva tallene vil ende på eller hva selskapet mener om fremtiden, og derfor er Wall Street litt irritert. Det er en av grunnene til at aksjen faller, sa aksjeanalytiker Herman Leung hos Susquehanna Financial til CNBC.

Da selskapet gikk på børs i mai ble handlet for 37 prosent mer enn i går - da dem sank til 24 dollar.