— Satsingen i prosjekt NCE Tourism, som torsdag har startkonferanse i Bergen, er en spennende og god satsing for være i førersetet når det gjelder bruk av digitale medier i fremtidig markedsføring og produktutvikling, sier Jørgen Brunborg-Næss. Han er leder for Oslokontoret til Synlighet AS, en virksomhet i bergensselskapet Screenresort AS. Deres 20 medarbeidere er spesialister på bruk av digitale medier i reklame og markedskommunikasjon.

130 millioner på 10 år

Det nye NCE-prosjektet skal i løpet av 10 år bruke i størrelsesorden 130 millioner kroner på å utvikle morgendagens reiselivsprodukter - blant annet ved bruk av nye digitale medier i markedsføring og produktutvikling. Staten bidrar med 50 millioner kroner.

  • Vi ser klart at profesjonelle miljøer innen markedskommunikasjon for lengst har tatt i bruk medier som Google-annonsering og bruk av e-post i tillegg til profesjonalisering av websider og handelsløsninger på web. Facebook er i startgropen, men gir solide resultater for de få som har tatt det i bruk, sier Brunborg-Næss, som viser til at flybilletter og andre reiseprodukter alltid har solgt bra på nett.

Skalerbare tjenester

  • På åpningskonferansen skal du snakke om bruk av internett for småbedrifter.
  • Ja, det spesielle med bruk av Google og nå også Facebook er at alle tjenestene du kjøper der er skalerbare. Det gjør det enkelt også for mindre bedrifter å bruke etter hvor mye penger de vil satse. Inngangsbilletten er lav. De kan starte med 1000 kroner og så vurdere resultatet. På Facebook vil etablering av gratis sider for bedrift og medarbeidere være et spørsmål om villighet til å bruke tid på å kommunisere i nettverkene som etableres, sier Brunborg-Næss.

Han viser til at de i dag har kunder som bruker over en million kroner i måneden på Google-annonser.

— De ser at de tjener penger på det, sier Brunborg-Næss.

Han spår ikke annonsering i aviser eller TV en snarlig død.

— Annonsering skjer der budskapet får oppmerksomhet. Når folk bruker TV og aviser når budskap frem den veien. På Google treffer du dem som søker søkeord du betaler for. På Facebook kan du gå målrettet mot kjønn, alder, bosted og interesser. Det viktige er å sette opp en god total løsning for den enkelte bedrift og virksomhet, sier Brunborg-Næss.