• Du blir lurt, sier reklameekspert.

Det bor 22.500 tenåringer i Bergen, Men Facebook oppgir at de har 82.000 brukere i aldersgruppen 13–19 år her i byen.

Facebook opptrer useriøst i forhold til potensielle annonsører, mener den erfarne reklamekjøperen Espen Grimmert.

— Hvis tallet Facebook oppgir var riktig, skulle være tredje bergenser være tenåring. Det er åpenbart feil, sier Gimmert som har bak seg mer enn ti år som reklamekjøper. Han har vært markedsdirektør både i Aftenposten og i Eniro, og driver nå kurs og rådgivning for næringslivet om bruk av sosiale medier.

Blir lurt

— Facebook er en suveren plattform for kommunikasjon. Deres selvbetjeningssystem for annonsører er både elegant og brukervennlig. Problemet er at du får oppgitt helt gale brukertall. Du blir lurt til å tro at du når mange flere enn du faktisk gjør, sier Gimmert.

Du blir lurt til å tro at du når mange flere enn du faktisk gjør. Reklamekjøper Espen Grimmert

Facebooks pressetalsmann for Norden Jan Fredriksson sier brukertallene er en indikasjon på hvor mange brukere de har innen en aldersgruppe i et geografisk område.

— Det er det beste vi kan greie akkurat nå. Samtidig prøver vi å kommunisere at tallene ikke er definitive. Derfor er det bra at spørsmålet kommer opp, slik at vi får forklare det nærmere, sier Fredriksson.

Må være over 13

Regelverket sier at du må være minst 13 år for å benytte Facebook. Til sine annonsører opplyser Facebook at de har 34.860 brukere i Bergen som er 15 år eller mindre. Det overstiger langt de 9479 bergenserne i aldersgruppen 13–15 år som Statistisk sentralbyrå (SSB) har funnet.

Tilsvarende opererer Facebook med 47.980 brukere i aldersgruppen 16–19 år i Bergen, mens SSB bare har greid å finne frem til 13.093.

Mens SSB opererer med 22.572 tenåringer i Norges nest største by, hevder Facebook på sine nettsider at de har 82.840 brukere i denne aldersgruppen i samme by.

Fredriksson forklarer at en feilkilde kan være at barn bløffer på alderen. De som er under 13 år sier at de er eldre for å kunne melde seg inn i nettstedet. Det blåser opp tallet for de aller yngste.

Flere profiler

Noen kan også operere med flere kontoer. Det er i strid med Facebooks retningslinjer, men de blir i så fall registrert som flere personer i systemet.

— Vi prøver å luke dem ut. Men en metode kan være å operere med flere e-postadresser, sier Fredriksson.

Andre feilkilder kan være at folk som bor i distriktet rundt oppgir at de bor i Bergen. Dessuten tar Facebooks beregninger utgangspunkt i IP-adresser. Fredriksson antar at en del brukere i omegnskommunene har IP-nummer som er registrert i Bergen.

— Det burde være velkjent at mange oppretter flere profiler. Mange utnytter også kjendisnavn. For eksempel eksisterer det 39 profiler for Erik Huseklepp på Facebook. Men ifølge SSB er det maksimalt tre i Norge med Erik til fornavn og Huseklepp til etternavn, sier Gimmert.

Ikke første gang

Det er ikke første gang Grimmert påpeker feil i de tallene Facebook opererer med. I fjor kritiserte han at nettstedet oppga 1,6 millioner brukere i Oslo, mens det vitterlig ikke er registrert mer enn 600.000 innbyggere i landets hovedstad.

— Feilen i bergenstallene er enda grovere, når du ser at de oppgir nesten fire ganger så mange tenåringer enn det som virkelig eksisterer. Jeg synes det er skuffende. På dette året burde de hatt god tid til å informere kundene bedre om hva tallene faktisk representerer. I stedet er de snarere blitt verre, sier Gimmert.

— Facebook prøver hele tiden å finne bedre løsninger. Hvis noen kan komme opp med andre forslag til hvordan vi kan gjøre dette, tar vi gjerne imot. Jeg vil også understreke at selv om brukertallene ikke alltid stemmer, har det ingen betydning for hva annonsørene betaler. Betalingen er basert på antall visninger eller klikk, sier pressetalsmann Jan Fredriksson.

  • Vi gjør oppmerksom på at Bergens Tidende og Facebook er konkurrenter i annonsemarkedet.