Rickard Gustafson har bare sittet 16 dager i sjefsstolen til SAS. Onsdag er han i Bergen for første gang. I hvert fall på et skikkelig besøk.

— Det er mulig jeg har vært her så vidt før, inn og ut av møter. Men jeg kjenner ikke byen. Det er flott her, sier svensken og nikker mot Smålungeren, sett fra Hotel Norges niende etasje.

— Dette er en viktig region for oss. Flyplassen i Bergen er den viktigste regionale hubben etter hovedstedene i Skandinavia, slår Gustafson fast.

- Må være lønnsomme I Bergen møter han ordfører, næringsliv og deltar på Bergen Næringsråds konferanse Manifestasjon.

SAS starter to nye direkteruter fra Bergen i år, til Madrid og Nice. Noe mer vil Gustafson ikke love, med mindre det dukker opp åpenbart lønnsomme ruteforslag i SAS’ idébank.

— Vi kan ikke tillate oss å åpne nye ruter hvis vi ikke kan gjøre det med lønnsomhet, sier Gustafson.

Han legger til at SAS har 23 direkteruter fra Bergen. Inkludert Widerøe-rutene. Men SAS' store styrke er Star Alliance-samarbeidet. Det betyr at svært mange SAS-reiser fortsatt vil gå via Gardermoen eller Kastrup.

— Vi vil åpne flere ruter til Oslo og København og tilpasse rutene i nettverket vårt slik at passasjerene lett kommer seg ut i verden, sier Gustafson.

- Velutrustet

SAS har nylig lagt frem et resultat som viste et underskudd i 2010 på 3,1 milliarder svenske kroner. I år tror Gustafson det er mulig å tjene penger.

— Økonomien i Skandinavia vokser. Etterspørselen på fly kommer til å øke med fem til seks prosent, tror Gustafson.

SAS fikk kostnadene ned med åtte prosent i fjor. Det kostet en milliard svenske kroner å gjennomføre, men Gustafson forventer å se effekter av omstruktureringen i år.

— Vi står ganske velutrustet. Gitt det vi ser nå, og gitt at vi fortsetter å levere ved å kutte 1,5 milliarder fra kostnadsbasen, finnes det forutsetninger for et positivt resultat før skatt i 2011, sier Gustafson.

Det vil koste å omstrukturere SAS også i 2011, men kostnadene vil synke til mellom 400 og 600 millioner, regner SAS-lederen med.

- Har stanset Norwegian-tapet - Alle spør meg om Norwegian, sier Gustafson når konkurrenten blir tema.

Norwegian presenterte resultatet for fjoråret idet Gustafson landet i Bergen. SAS’ konkurrent fikk 2,5 millioner flere passasjerer i 2010.

— Vi skal ha stor respekt for Norwegian. Det er en stor konkurrent, men ikke vår eneste konkurrent. Vi slår også tilbake. I 2010 har det norske markedet stabilisert seg. Vi taper ikke markedsandeler i Norge lenger, sier Gustafson.

Hvor skulle du ønske SAS fløy direkte fra Bergen? Si din mening!