Norsk Gallups månedlige web-topp baserer seg på hvilke nettsteder brukerne husker de har besøkt. Det nye WebMeasure-systemet, som skal erstatte denne målemetoden, måler i stedet direkte hvor mange brukere en tjeneste har. Nettstedene installerer selv en kode som legges nederst på alle nettsidene. Når brukerne oppsøker en side som inneholder en slik kode blir de registrert som besøkende.

Målemetoden vil etter hvert erstatte Gallups månedlige web-topp. Foreløpig er det bare et fåtall nettsteder knyttet til det nye måle-systemet. Flere nettsteder vil teste ut systemet etter hvert, hevder forskningsleder i Norsk Gallup Knut-Arne Futsæter overfor Dagens Næringsliv.

Norsk Gallups første resultater med den nye metoden er klare. Sol og Kvasir hadde over 2,3 millioner unike brukere i april. VG ligger på andre plass med nesten 1,6 millioner brukere, mens Dagbladet registrerte i overkant av 800.000.

Testrapporten viser videre at Aftenposten Interaktiv hadde 517.000, Finn.no 368.000, og NRK.no 321.000 brukere.(Origo)