— Etter rekordresultat i fjor har vi hittil i år økt salget med 15 prosent, sier daglig leder Morten Olsen i Coop Obs! Bygg Lagunen.

I godværsperioden før 17. mai var salgsøkningen i butikken hans akkumulert på hele på 20 prosent.

Byggevarer er den varegruppen som i fjor hadde den største salgsøkning i bergensregionen, med en gjennomsnittlig oppgang på 4,4 prosent. Det viser varehandelrapporten til Sparebank 1 SR-Bank som legges frem i dag.

– Nå er det klart for terrassebygging, sier Torgeir Dagestad fra Fyllingsdalen idet han forsyner seg med materialer utenfor Obs-butikken. Han regner med å klare å bygge den 30 kvadratmeter store terrassen på egen hånd.

— Dette er bare første ladning, jeg trenger nok materialer for til sammen ca. 12.000–15.000 kroner.

Solgte for 25 milliarder

Ifølge den ferske rapporten omsatte detaljhandelsnæringen i bergensregionen i fjor for 25,4 milliarder kroner. Det er en økning på 2,9 prosent fra året før, mens veksten på landsbasis var 1,9 prosent.

— Dette dokumenterer at vestkysten med Rogaland og Hordaland er en gullkyst med høy aktivitet, sier regiondirektør Erik M. Throndsen i SR-Bank.

Rapporten avslører også klare lokale forskjeller i og rundt Bergen. Området Kleppestø hadde den største omsetningsveksten i fjor med 9,9 prosent, mens handelsnæringen på Laksevåg – som i 2009 – opplever et kraftig tilbakeslag i fjor.

Hovedgrunnen til at Kleppestø topper tabellen, er at også Askøy Senter er tatt med. Senteret gjennomførte en stor utvidelse på slutten av 2009, som resulterte i en veldig økning i omsetningen i 2010.

— Vi ser at det er knallhard konkurranse. Når noe skjer i ett område, påvirker det et annet. Askøy styrker seg på bekostning av Loddefjord og Straume. Dermed tar de tilbake markedsandeler som de tidligere har tapt, sier Throndsen.

Ledige lokaler

Åsane og Fana er de to store handelsområdene etter Bergen sentrum. Mens de to i 2009 begge hadde en kraftig vekst på 11 prosent, hadde Åsane i fjor kun en økning på 0,9 prosent.

— Etter to år med over syv prosent vekst så hadde Åsane Storsenter fortsatt vekst i 2010, på rett over en prosent. Årsaken til at veksten i fjor var lavere, er at vi hadde en del ombygginger som gjorde at lokalene periodevis ble stående ledig, sier senterleder Nina Schanche Nilsen.

Hun sier at en svært stor andel av kundene kommer fra Åsane, og om de velger andre alternativer mener Schanche Nilsen at det er Bergen sentrum.

— Selv om det har vært en viss treghet i handelen i første kvartal, så har både påskehandelen og mai måned vært svært bra. Det er flere signaler i økonomien som gjør at vi er positive til resten av året, sier hun.

Trafikale utfordringer

Bransjene dagligvarer, klær og sko, annen utvalgshandel og interiør hadde alle en omsetningssvikt i Åsane i fjor. Møbler og elektro hadde en liten vekst, og står for så mye som en tredel av varehandelen i Åsane.

— 2009 var et spesielt år i Åsane med blant annet etableringen av sportskjeden XXL. Nå er utviklingen mer normalisert. Handelen i Åsane kan i fjor også ha vært litt preget av trafikale utfordringer ved nye Ikea, sier Throndsen.

Handler i utlandet

Mens Åsane har stagnert, fortsetter veksten i Fana – om enn noe redusert fra året før. Kjøpesentergiganten Lagunen passerte i fjor for første gang tre milliarder kroner i omsetning.

Erik M. Throndsen tror Lagunen er i ferd med å møte konkurranse fra uventet hold:

— Det er verdt å merke seg at nordmenns varehandel i utlandet øker ganske sterkt, det er en utfordring varehandelen må ta inn over seg. Med flere og flere direkteruter til Europa vil kanskje Lagunen i fremtiden møte like stor konkurranse fra kjøpesentre i Aberdeen, Dublin og Warszawa, som fra Åsane Storsenter og Sartor Senter.

Ifølge Throndsen har veksten i første kvartal vært svak. Han tror kombinasjonen av høye strømpriser og de varslede renteøkningene har lagt en demper på forbruket.

På Coop Obs! Bygg ved Lagunen er stemningen en annen. Daglig leder Morten Olsen oppnådde i fjor sitt beste år noensinne for butikken.

— Vi satte rekord – med en økning på 11,5 prosent. Og hittil ligger vi langt foran fjoråret.

STERK ØKNING: Nordmenns varehandel i utlandet øker ganske sterkt, sier Erik M. Throndsen, regiondirektør i SR-Bank.
PRIVAT