Aftenposten på World Economic Forum i Davos:

Den økonomiske nedturen i vår del av verden kan bli mer langvarig enn etter finanskrisen i 2008-2009, tror Norsk Hydro. Og da hjelper det kanskje ikke så mye med økt salg av aluminium til ølbokser.

— Mange tror uansett på ustabile markeder både for mineraler og metaller i flere år fremover.

Det sier Brandtzæg da Aftenposten møter ham under World Economic Forum i Davos i Sveits.

Norsk Hydro har fortsatt posisjonen som Europas største aluminiumleverandør.

Krisen i bygg- og anleggssektoren i Sør-Europa fører til mindre etterspørsel også etter en del aluminiumprodukter.

Mørke skyer

— Markedet i sør ble sterkt svekket gjennom finanskrisen som for alvor kom til Europa i 2009. Siden den gangen kom disse markedene aldri tilbake til utgangspunktet igjen. De var fortsatt veldig svake, mens andre markeder for aluminium tok seg veldig godt opp.

— Nå merker vi at tendensen sprer seg fra markedene i blant annet Spania, Italia og Portugal. Vi ser det sprer seg til bygg- og konstruksjonssektoren også i Frankrike. Det er derfor jeg sier at de mørke skyene har beveget seg en del nordover, sier Brandtzæg.

Fotfeste globalt

Hydro-sjefen mener at selskapet hans likevel ikke står opp til halsen i krise, selv om konsernet ser at Europa i den senere tid er blitt svekket.

— Fra mitt ståsted er 80 prosent av den økonomiske nedturen denne gang konsentrert om Europa. Samtidig har Norsk Hydro 80 prosent av sine aktiviteter utenfor Europa. Vi greier oss fordi vi har et sterkt fotfeste globalt, sier Brandtzæg.

Den gamle industrikjempen har lenge vært adskillig større utenfor Norge. Hydro sysselsetter flere mennesker i Tyskland og Brasil enn i Norge.

Tøffere klima

Hydro-sjefen forteller om et tøffere klima i det europeiske næringslivet.

– Kundene våre er nervøse. De reduserer sine egne lagre i Europa. Noen har finansielle utfordringer, slik at ordrene reduseres, sier Brandtzæg.

Noen segmenter innen aluminium går likevel for fullt også i Europa.

— Under finanskrisen så vi faktisk at våre leveringer av aluminium til salg av ølbokser steg med to prosent. Kanskje ølsalget går opp også i denne krisen? spør Brandtzæg.