— Den billige euroen gir oss et konkurransefortrinn, medgir daglig leder Trond Sandven i Sandven AS.

En lav eurokurs betyr at Sandven må betale mindre for bilene han importerer fra Tyskland. Euroen er nå nesten to kroner billigere enn på slutten av 2008.

— Vi velger å spekulere i valuta, sier Sandven.

Det har noen ganger gitt en smell, men har andre ganger ført til at han har kunnet importere biler til en rimeligere penge. Slik som nå.

Rakettstart på året

For Sandven Gruppen endte fjoråret med salgsrekord, men den ivrige bilselgeren er langt mer opptatt av å snakke om hvordan det har gått så langt i år.

Tallene viser at omsetningen i årets tre første måneder er opp med nesten 60 prosent, mens resultatet er nær doblet.

— I tillegg til euroeffekten, har vi truffet så til de grader med de bilene vi tar inn, sier Sandven.

Spesielt BMW X3, Porsche Cayenne og Range Rover Evoque selger godt. Sandven AS importerer gjerne bruktbiler som har vært kjørt svært lite, og selger dem langt under prisen du må ut med for en ny modell.

I tillegg til euroeffekten, har vi truffet så til de grader med de bilene vi tar inn. Trond Sandven

Sandven har fire personer ansatt i Tyskland som speider etter biler til kunder i Norge. Hver uke sendes rundt 30 biler med trailer fra Tyskland til Norge. Bilene er både nye og brukte, men alle registreres i Tyskland før de hentes hjem.

Fikk Porsche-hjelp

I mars solgte Sandven 150 biler. Tidligere var Sandven Auto mest kjent for å selge luksusbiler, men om lag 40 prosent av bilene som nå selges er i prisklassen 200.000-300.000 kroner.

— Vi er blitt en volumbedrift. Vi kan ikke bare satse på de dyre bilene, vi er også avhengige av å selge mange enheter, forteller Sandven.

Det kjøres imidlertid også mye luksus ut fra Sandvens butikker. I fjor fikk de drahjelp av at bilmerket Porsche åpnet et eget utsalg i Bergen.

— Dermed har kundene fått et eget serviceapparat i Bergen. Det gir oss en enorm mulighet til å selge flere biler, sier Sandven.

Ved hovedkontoret på Kokstad har Sandven i dag 1500 kvadratmeter, men Sandven har nå vært i kontakt med huseier om å få mer enn doble dagens område.

Han har også andre planer:

— Vi er i dialog om et større oppkjøp. Det vil komme en avklaring innen kort tid.

Mindre ekstremluksus

Når det gjelder trender i bilbransjen, har Sandven merket seg at bensinbilene for alvor er på vei tilbake igjen.

— Det har vært mye snakk om at dieselbiler ikke skal få kjøre inn i bykjernen på grunn av lokalforurensningen. Dieselbiler er også dyrere å vedlikeholde, sier Sandven.

I motsetning til «gullårene» 2006 og 2007, går det i dag nærmest ingenting av luksusbiler som Porsche 911, Aston Martin, Bentley, Lamborghini og Ferrari.

— Jeg tror det skyldes at når sjefene ønsker å holde igjen pengebruken i bedriftene, så kan de ikke selv kjøpe seg en lekebil til 1,5 millioner kroner.

Økning i bruktimport

Tidligere denne uken kom Opplysningsrådet for Veitrafikken med ferske biltall for bransjen som helhet. I mars ble det registrert 13.051 nye personbiler, noe som er en økning på 1,2 prosent fra samme måned i fjor.

Bruktbilimporten økte i samme periode med hele 18,1 prosent, til 2642 biler.

sandven02.jpg
FRED IVAR UTSI KLEMETSEN