— Det er svindel, og de lurer penger fra folk. Man misbruker omdømmet til en stor og kjent aktør som Rema 1000, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Hun viser til svindeltilfeller på Facebook hvor brukerne lures til å trykke «like» på en lenke og skrive «Takk, Rema» i den tro at de får et gavekort på 500 kroner hos matvarekjeden.

I virkeligheten har dette ikke noe med Rema 1000 å gjøre. I stedet binder folk seg til en abonnementstjeneste på mobil. Den koster 120 kroner i uken, og gavekortet kan de se langt etter.

Krever at virksomheten stenges

— Brukerne blir hanket inn i et abonnement som de kanskje først blir oppmerksom på idet de får en stor mobilregning. Det vi ser er at disse selskapene ofte holder til i utlandet og er vanskelige å få tak i, sier Nergård.

Det er tilfelle denne gangen også. Selskapet Nobinett står bak tjenesten. De holder til på Kypros, forteller Nergård.

Forbrukerombudet har derfor tatt kontakt med Vianett, som holder til i Moss. Dette selskapet formidler sms-trafikk for innholdsleverandører som Nobinett.

— Vi har sendt et brev og gitt Vianett frist til fredag denne uken med å stenge virksomheten til Nobinett, sier Nergård.

- Har ikke mottatt brevet

Vianett er en av Norges største aktører innen sms-formidling. Selskapet driver også med utvikling av nettsider til pc og mobile enheter. I fjor hadde selskapet driftsinntekter på 55 millioner kroner.

— Dette er første gang jeg hører noe om dette. Vi har ikke mottatt dette brevet og kan derfor ikke kommentere saken ytterligere, sier Maria Olsen, ansvarlig for support i Vianett.

— Våre kunder får ikke lov til å ha tjenester som utnytter sluttbrukerne, legger Olsen til.

Forbrukerombud Nergård forteller at de nå har sendt brevet på nytt.

- Facebook-brukere blir fortvilet

Kommunikasjondirektør i Reitangruppen, Solfrid Flateby, forteller at Rema 1000 sitter online og følger situasjonen fortløpende.

For to uker siden skrev Aftenposten.no om et virus som ble spredt på Facebook. Også da ble brukerne lokket med et falskt gavekort hos Rema 1000.

— Vi kjenner til at det er blitt brukt tre domener over en periode på tre uker. Disse har vi fått stengt, forteller hun.

Flateby oppfordrer forbrukere og Facebook-brukere til å vurdere tekst og informasjon ekstra nøye.

— Det er nødvendig når noen forsøker å misbruke sterke merkevarers navn. Facebook-brukere blir fortvilet og føler seg lurt, og det er ikke noe hyggelig, avslutter Flateby.

Rådes til å klage

Har man i iveren etter et gavekort trykket «like» på lenken, skrevet «Takk, Rema» og blitt trukket inn i svindelen, sier Nergård at man må ta kontakt med teleselskapet man bruker.

— Sjekk den spesifiserte regningen, se hvem som står bak og klag til teleselskapet. Hvis man ikke får medhold, klager man videre til brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. Det som er vanskelig, er at det er veldig mange ledd før det når forbruker. Det er derfor teleoperatørene har fått ansvar for å være kontaktpunkt for forbrukerne, sier Nergård.

Å trykke "like" på en lenke på Facebook kan fort koste dyrt om det er svindlere som står bak siden.
FOTO: AP PAUL SAKUMA