• Snart blir det bedre plass til oss alle, sa statsminister Erna Solberg da hun la ned grunnsteinen til den nye terminalen på Flesland.

Bergen lufthavn har lenge vært sprengt. Terminalbygget fra 1988 var opprinnelig dimensjonert for ca. tre millioner passasjerer i året. I fjor reiste over det dobbelte fra og til Flesland.

Det nye bygget vil kunne ta unna mellom 7,5 og ti millioner reisende i året.

— Det er ingen tvil om at det lenge har vært behov for et nytt bygg, slo statsministeren fast.

Påbegynt i fjor

Utsprengningen av det nye terminalområdet startet i januar 2013, men det har tatt tid å få hele finansieringen på plass.

I midten av mars lovet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at han ville komme med en løsning. Samferdselsdepartementet ba Stortinget å redusere utbyttekravet til Avinor.

I praksis betydde forslaget at det for regnskapsårene 2014-2017 tas utbytte på 50 prosent for resultat opp til én milliard kroner, og at det ikke tas utbytte for resultat som overstiger dette.

Først når denne vrien ble lansert, kunne styret i Avinor fatte det formelle vedtaket om å fullføre utbyggingen. Statsministeren innkasserte deler av æren for dette på vegne av regjeringen.

— Endelig kan arbeidet med den nye terminalen settes i gang på ordentlig, sa hun i talen sin.

- Sprengt i lang tid

Det samme ga konsernsjefen i Avinor, Dag Falk-Petersen, uttrykk for.

— Dette er noe vi i Avinor har jobbet svært lenge for. Vi har allerede investert mye her. Det har også vært nødvendig. Regionen har vært i en voldsom utvikling. og kapasiteten til den gamle terminalen har vært sprengt i lang tid allerede, sier han.

Selve grunnsteinnedleggelsen fant sted i den nye og store gropen som er sprengt ut. Blant annet er hele Lilandshaugen borte. Her skal om ikke lenge de første konstruksjonene begynne å reise seg.

Kostnadsrammen for den nye terminalen er på 4,7 milliarder kroner.

— Luftfart er viktig i Norge. Vi flyr stadig mer, og for næringslivet er et godt flytilbud avgjørende for konkurransekraften. Den nye terminalen kan gi næringslivet på Vestlandet et løft, og den er også viktig med tanke på å lokke til oss tilreisende fra utlandet. Vi har alle dessuten et ønske om at alt skal være kjapt og effektivt på en moderne flyplass. Det kan det bli her, sa Erna Solberg.

Intime køopplevelser

Statsministeren er selv en flittig bruker av Bergen lufthavn, og beskrev at hun flere ganger hat stått tett og trangt på vei til og fra flyene.

— Det har vært mange intime opplevelser i køene, sa hun til lett humring fra de fremmøtte.

— Og ikke minst har bergenserne krav på å stå tørt på regnværsdager, la Solberg til, med henvisning til køene til sikkerhetskontrollen, som ved enkelte anledninger har strukket seg ut dørene til det gamle terminalbygget.

Erna Solberg la også vekt på at Bybanen vil gå like til Flesland.

— Lufthavnens totale miljøregnskap vil bli bedre når også Bybanen kommer hit, sa hun.

Det blir også annen og ny infrastruktur rundt flyplassen etter utbyggingen. Øvre trafikkforplass vil bli bygget med romslig avstigningsflate for busser, taxier og privatbiler. Nedre plan, på ankomstnivå, vil få holdeplasser for busser og taxier. Det vil bli korttidsparkering for privatbiler like i nærheten.