Diskolyset danser over veggene. På hver sin trone sitter Maja Bussesund og Astrid Austevoll. De feirer dobbel åtteårsdag med krone på hodet og 14 gjester til bords. Bursdagsbarna fra Fana er ikke de eneste som holder hoff på Leo's lekeland denne ettermiddagen.

I syv rom er det full feiring, og dette er bare det første skiftet. For å unngå kaos og sammenblanding med andre selskaper, har gjestene i diskorommet lysegrønne refleksvester over finstasen.

Hovedretten er hotdog med brus eller slush til. De to bursdagsbarna fra Fana kan opplegget utenatt. De har vært her før. Mange ganger.

Nordens største

— «Når går Leo-bussen» er en stående vits i gaten vår, forteller mamma Vivian Austevoll.

Før lysene slukkes, skal det feires tre seksårsdager, tre syvårsdager, fire åtteårsdager og tre tiårsdager i bursdagsfabrikken på Kokstad. Og ennå er det bare mandag.

— Vi har kapasitet til 15 bursdager hver ukedag og 28 hver dag i helgene. Vanligvis er det fullt, sier lekesjef Linda Eilertsen på Leo's lekeland.

Leo har ni lekeland i Norge og arrangerer 400–500 bursdager i uken på landsbasis. Med ti avdelinger i Sverige er dette blitt Nordens største lekelandkjede. Avdelingen på Kokstad åpnet i april 2012, og har vært en suksess fra første dag.

JUNGELEVENTYRET: Både blant bursdagsbarn og bursdagsgjester i lekeland er den jungelinspirerte rutsjebanen en favoritt.
Jan M. Lillebø

— Det ble bestilt bursdager i Bergen før vi hadde åpnet. Dette er big business. Nå er det Bergen, Stavanger og Oslo som gir størst omsetning på bursdagsfeiringer for oss, sier Rune Skandsen, daglig leder i Leo's Lekeland Norge. Han vil ikke oppgi omsetningstall i Bergen for 2012, men tall for 2011, før åpningen i Bergen, viser en omsetning på 11,7 millioner kroner.

Noen få klovner

Før ble barnebursdager feiret rundt spisebordet hjemme i stuen. Etter pølsene og kaken var det tid for stolleken, bro bro brille og andre selskapsleker.

Nå velger flere og flere foreldre å outsource selskapet til det kommersielle markedet. Barnebursdager er blitt butikk.

— Det er blitt en industri. Langt flere selger bursdager i dag enn midt på 90-tallet, da det var hamburgerrestauranter og noen få klovner, sier Erika Ravne Scott, som har doktorgrad i bursdager.

Tidligere hadde foreldre som kjøpte seg fri fra festen ofte behov for å forklare valget sitt. Gjerne sammen med en unnskyldning om tid, sykdom eller mas. Nå er dette endret.

— Folk har fått bedre råd, og bursdagsfeiring er blitt et overskuddsfenomen. Det er blitt mer vanlig og langt mer akseptert, sier Scott.

VHS

Rosa, gult, blått, grønt. Slushmaskinene går for fullt. Bursdagsfeiringen når stadig nye høyder, mens mødre og fedre drikker kaffe, leser aviser, logger seg på eller prater. Ingen trenger å kvi seg til ryddesjauen. Faren til et av bursdagsbarna ser seg rundt.

— Da jeg var liten, var bare det å få se på VHS stort. Jeg er mektig imponert over hvor svært det er her. Når noe blir veldig populært, får også ditt barn lyst til å prøve det, sier Ingmar Austevoll.

Maja feiret syvårsdagen sin på Leo's lekeland i fjor. I år ville også venninnen Astrid prøve.

— De går i samme klasse og har tette bursdager. Vi tenkte at da feirer vi sammen, sier Majas mamma, Jannicke Kristiansen.

For hver festdeltaker betaler de 160 kroner. Da har de med kake selv.

— Vi har hatt to bursdagsbesøk hjemme i helgen, og det er godt å slippe det tredje. Jeg tror ikke det er så dyrt sammenlignet med hva det koster å holde selskapet hjemme, sier Stian Bussesund, faren til Maja.

— Det er i alle fall verdt det, skyter Ingmar Austevoll inn.

— Dessuten er det mange forberedelser når man skal ha bursdagsselskapet hjemme. I tillegg bor mange i små hus og har ikke plass til 14 stykker rundt bordet, legger konen Vivian Austevoll til.

Bursdagsfabrikken027.jpg

Tidsklemmen

Alt kan kjøpes. Barneselskap, vaskehjelp, dekkskifte, lufting av hunden og matvarer levert på døren. Oppgaver som tradisjonelt har vært en del av familiens naturlige gjøremål, settes ut til private hjelpere.

— Vi har penger, men lite tid. Tidsklemmen handler ikke om at vi jobber veldig mye, men om alt vi skal få tid til på fritiden. For få år siden snakket man ikke høyt om at man hadde vaskehjelp, men over tid har det utviklet seg en aksept for å sette bort oppgaver i hjemmet. Barnebursdager er blitt en del av denne industrien. Spørsmålet er hvor grensen går for hva du klarer selv, sier Gunn-Helen Øye, sosialantropolog i trendbyrået Eyewatch.

— Du skal være veldig sterk for å stå i mot gruppepress og bryte andre sine mønstre. Som når mange i foreldregjengen setter ut barnebursdagen, mens du gjør det hjemme med ferdigmuffins og vanlige leker. Som mor nektet jeg å være med, da barna begynte å få poser med godteri når de gikk fra bursdager. Barna ble furtne, men en del foreldre betrodde meg at de var glade for det. Det handler om å ta tilbake sitt eget liv. Alt må ikke være glanset og perfekt.

Hinsides

Filosof og pappa Einar Øverenget har arrangert barnebursdager både hjemme og ute.

— At noen skulle bestille et sted å være på bursdager, ville vært helt hinsides i min barndom. Men folk har ulike motiver for å velge slike løsninger i dag. Hjemme hos oss har vi også dratt på lekeland for å kunne invitere hele klassen. Vi har ikke hatt plass til alle hjemme, sier Øverenget.

— Men selv om mange foreldre har råd til å kjøpe alle slags tjenester, bør man være bevisst på hva man gjør. Det kan føre til en slags «nannyfisering» av samfunnet; der det alltid er noen andre som utfører oppgaver familien tok seg av før. Vi produserer barn som forventer at noen kommer og ordner opp for dem. Det kan bli en invitasjon til uansvarlighet og fremmedgjøring i eget liv.

Festen er ikke over. Det er kake igjen. Og pølserester, smeltet is og veltede brusbeger. Men bursdagstornadoen har virvlet videre innover i de jungelinspirerte lokalene på 3500 kvadratmeter.

- Kjempegøy

På barns vis mingler selskapet fra Fana med 150 andre festdeltakere. Ingen går. Alle springer. Eller rutsjer, klatrer, hopper og hyler. Skyter med sjørøverkanoner og forserer hinderløyper. Fra en skinnsofa betrakter en far sirkuset med et matt blikk.

FRIKJØP: Mens bursdagsselskapet durer forbi, kan mamma Marita Tonheim jobbe uforstyrret videre.
Jan M. Lillebø

— Det hender at barna er så propell og bare vil leke at det ikke blir tid til å åpne gaver. Da gjør de heller det når de kommer hjem, sier lekesjef Eilertsen.

- Hvordan er det å jobbe på et sånt sted?

— Det er kjempegøy! Aldri et stille øyeblikk.

Lekelandet er langt fra den eneste som kommersielle aktøren som tilbyr seg å arrangere barnebursdagen for deg. I fjor arrangerte Akvariet i Bergen 135 bursdager for 1350 barn med omsetning på rundt 400.000 kroner.

— Det virker som om mange synes det er behagelig å ikke måtte ta hånd om dette selv i en travel hverdag. Her tar bursdagsverter seg av barna, serverer maten og tar dem med til dyrene, sier kundeansvarlig Jeanette Wie.

Baluba Norge AS i Åsane arrangerer 35 bursdager i uken. Daglig leder Cathrine Thornquist forteller at de var ganske optimistiske da de bygde fem bursdagsrom i 2006.

— At vi skulle fylle disse hver kveld, var mer enn forventet. Bursdagsfeiringen tok av med det samme. De som kommer hit, synes det er deilig å komme til fiks ferdig pakke.

Da Leo's lekeland åpnet i april i fjor, merket Baluba en nedgang.

— Men i høst startet vi med laserbursdager, og nå har det tatt seg opp igjen. Vi vurderer å utvide laserkveldene, fordi de er blitt så populære, sier Thornquist.

Struts og paintball

Bergen strutsefarm i Fyllingsdalen har arrangert bursdager i 14 år. Farmen tilbyr alt fra gårdsbesøk og aktivitetsløyper til paintball.

— Jeg begynte med bursdagsfeiringer, fordi det var helt kaos i huset da sønnen min skulle feire syvårsdagen sin. Da neste barn hadde bursdag, inviterte vi til gårdsbesøk i stedet. Det var mye kjekkere. Etter den dagen ramlet forespørslene inn, forteller strutsebonde Birte Larsen, som tjener rundt 300.000 i året på bursdagsarrangementer.

— Det gikk veldig bra helt til Leo's Lekeland kom. Da ble det bråstopp hos meg. Men nå virker det som om de fleste barna har vært der, for etter nyttår har det vært full fart igjen.

Ut av løvens hule kommer Leo. Den hårete maskoten går en æresrunde i lokalet med en svær barneskare etter seg. På løvekongers vis vinker han majestetisk til ungene. Maja og Astrid kommert ut av jungelen for en kort stund.

— Vi har vært her mange ganger før, og det er masse gøy å finne på! Aller gøyest er den bratte sklien, sier bursdagsbarna, som har invitert alle jentene i klassen.

Bursdagsselskaper blir ofte en snakkis på skolen: Hvem skal ha selskap, hvem blir invitert? En for alle, alle for en, er trenden i mange klasser. Hele klassen blir invitert i hjemmebursdager, alternativt bare jentene eller guttene.

Kjøreregler

Mari Rysst, forskningsleder ved Statens institutt for forbruksforskning, sier at kommersiell bursdagsfeiring kan få negativ effekt på klassemiljøet.

— Da er det først og fremst foreldre med god økonomi som har råd til å invitere alle i klassen, mens andre må begrense antallet. Konsekvensen kan bli at det alltid er de samme barna som ikke blir bedt, sier Rysst.

Hun foreslår at foreldreutvalgene i skolen setter bursdager på agendaen og lager felles kjøreregler.

— Det er lurt å være enige om hvordan man skal invitere til bursdag, og hvor mye gavene bør koste. Bursdager er en arena, der det er lett å ekskludere. Blir kommersielle bursdager så dyre at ikke alle kan bli invitert, bør foreldre tenke nøye over hvilke konsekvenser det kan få for klassemiljøet. Ikke alle bryr seg, og det synes jeg er dumt, sier Rysst.

Åtteårsdagen har trukket seg tilbake til et stille hjørne av lekelandet. Det er tid for pakker, og giverne er like forventningsfulle som bursdagsbarna. Leker, klær og hundrelapper skifter eiere sammen med klemmer og takksigelser.

Nå er det bare godteposene igjen før det er ett år til neste bursdag. Ha da?

Tjodrunn Eltvik Dyrnes, redaktør i Foreldre & Barn, minner om at det enkle ofte er det beste. Selv har Dyrnes arrangert både tradisjonell bursdag, temabursdag og lekelandbursdag for sine barn.

— I dag, når jeg spør sønnen min hva han husker best, er det ikke de flotte kakene, temaene eller gavene, men at mamma og pappa var med på leken.

Har du erfaringer med å arrangere barnebursdager? Del dem gjerne med leserne!

BIEBER-STEMNING: I lekeland er maskoten og løvekongen Leo helt sjef.
Jan M. Lillebø