De heter begge Morten, de er begge fysikere utdannet ved Universitetet i Oslo og de var begge ansatt for den tekniske forskningsstiftelsen SINTEF da eventyret med Sukker.no begynte.

Nå har nettstedet til Morten Gulliksen og Morten Berg spleiset 100.000 nordmenn. Ifølge gründerne har parforholdene så langt resultert i 10.000 barn.

380.000 brukere

— Selv har jeg flere par i vennekretsen som har funnet hverandre via datingtjenesten, og de har i hvert fall fem Sukker-barn, sier Gulliksen.

Mens mange andre datingnettsteder har gått dukken har Sukker.no stadig vokst seg større. Siden oppstarten har 380.000 personer brukt tjenesten.

— Det er for mange som tror at det skal gå av seg selv. Men det krever utrolig mange timer med hardt arbeid for å starte en slik tjeneste, sier Morten Gulliksen.

God på programmering

Historien om suksessen Sukker starter i 2001. Da fikk Morten Gulliksen, som den gang var ansatt som varmeekspert ved SINTEF, idéen til et barkonsept for single, men det hele ble lagt på is frem til 2003 på grunn av økonomiske hensyn.

- Jeg hadde troen på denne måten å matche folk på, men jeg fikk aldri testet det selv ettersom jeg fikk meg dame rett før det hele startet, forteller Sukker-gründeren.

Etter hvert utviklet idéen seg fra singelfestkonseptet til en nettdatingtjeneste. I 2004 fikk han med seg SINTEF-kollega Morten Berg på laget.

Jeg fikk aldri testet det selv ettersom jeg fikk meg dame rett før det hele startet

— Jeg visste at Morten var god på programmering, og klarte å overbeviste han om at dette var det verdt å bruke tid på, sier han.

Millionbutikk

Men det skulle ta mange år før prosjektet begynte å lønne seg.

- De tre første årene la vi ned rundt 20.000 ubetalte arbeidstimer. Vi la inn en enorm innsats for å få det opp, og brukte mye tid og penger, sier Gulliksen.

20.000 timer tilsvarer 11 årsverk. Men med tiden skulle det vise seg å være verdt det.

I 2007 innså gründerne at det ikke lenger lot seg gjøre å kombinere Sukker-jobbingen med SINTEF-jobben.— Vi tok ut halv lønn og jobbet som konsulenter ved siden av. Men fra 2008 ble det ikke så mye tid til noe annet enn til å videreutvikle Sukker.

For hvert år siden 2008 har firmaet Warm systems AS som driver Sukker.no gått med stadig større overskudd.

Fra 2008 til 2011 har resultatet før skatt steget fra 2,8 millioner til 11,1 millioner kroner (se fakta). Selskapet har åtte ansatte, de fleste av dem er programmerere.

— Nå lever vi godt. Nå høster vi fruktene fra alle de ubetalte arbeidstimene, sier Gulliksen.

Og dette til tross for at de sammenlignet med konkurrentene nesten ikke bruker noe penger på markedsføring.

Sukker.nos største konkurrenter er amerikanske Match.com og svenske moteplassen.com.

Moteplassen.com er fire ganger så stor som Sukker.no når man sammenligner omsetningen for 2010, men likevel er resultatet før skatt nesten tilsvarende Sukkers, med 8,76 millioner kroner.

- Markedsfører seg selv

Flere har ønsket å kjøpe datingsuksessen, men alle tilbud har blitt avslått til nå. Gulliksen ønsker ikke å kommentere om et eventuelt salg kan være aktuelt i fremtiden, eller hva han vil anslå at nettstedet er verdt.

I 2009 vant Warm systems Oslo kommunes Etablererpris. Juryformann Trygve Hegnar ga følgende begrunnelse:«De to gründerne bak selskapet, fysikerne Morten Gulliksen og Morten Berg, har klart å komme i en markedsposisjon hvor de på mange måter har utkonkurrert andre aktører som har hatt langt større ressurser i ryggen. Gründerne har så langt ikke latt seg friste av oppkjøpsforsøk.»

— Hvordan kan det ha seg at to realfagsnerder har skapt Norges mest populære datingnettsted?

— Vi har satset mye på å lage et teknisk system som faktisk fungerer. Fordi produktet er så godt, så markedsfører det seg selv.

Er du interessert i stoff om økonomi? Følg oss på Facebook!

Petter Smart

Men fysikeren klarte ikke helt å legge varmeforskningen på hyllen. Blant annet laget han en prototype til en varmeregulerende jakke som ved hjelp av en knapp kunne gå fra varm til kald.

— I starten hadde jeg mange ideer til andre prosjekter og oppfinnelser. Jeg var i kontakt med turtøyprodusenten W. L. Gore for å få solgt den varmeregulerende jakken, men de anså den for å være et for smalt produkt som ikke ville skapt tilstrekkelig avkastning. De regnet ut at jakken kunne solgt for 120 millioner i året, men det var ikke nok, sier Gulliksen.

Morten Gulliksen på en av sukkerfestene i 2010.
Monica Strømdahl
Dette er nettsiden som har spleiset tusenvis av nordmenn.
Skjermdump sukker.no