Analytikere venter at bruken av "instant messages" (direktemeldinger) i arbeidslivet eksploderer i tiden som kommer. Tallet på bedriftsbrukere i USA vil øke fra 5,5 millioner i 2000 til 180 millioner i 2004, hevder markedsforskningsselskapet IDC i Massachusetts. En undersøkelse blant 10 prosent av USAs 500 mest vellykkede selskaper avslører at halvparten av dem regnet med å bruke direktemeldinger som arbeidsredskap innen to år. Alle skip i den amerikanske marinen skal være utstyrt med direktemeldingstjenester innen 2001.

America Online (AOL), Yahoo og andre tjenester som tilbyr direktemeldinger sier at programvaren er ment for amatørmarkedet. Flere selskaper lager derfor løsninger for den økende skaren av brukere som ønsker direktemeldinger på jobb. Blant firmaene som utvikler tjenester med tanke på dette er Mercury Prime, QuickSilver, 2Way, Ikimbo, Ezenia, NetLert, ACD Systems og Bantu, melder CNET News.

Lotus Development, en del av IBM, var tidlig ute med direktemeldinger for proffbrukere. Sametime ble lansert i 1998. Novell markedsfører en løsning basert på AOLs tjeneste InstantMe. Ericsson samarbeider med Oz om en trådløs tjeneste kalt iPulse. Jabber 1.7 ble nylig lansert for Windows og er utviklet av åpen-kildekode-organisasjonen Jabber.org.

Direktemeldinger begynte som et tenåringsfenomen. Siden formatet er kortere og raskere enn epost blir kommunikasjonen mer direkte. Teknologien kan gjøre kundeservice mer effektiv, og generelt bedre kommunikasjonen i arbeidslivet.(Origo)