— Det hadde vært bra om regjeringen hadde bedt riksdagen om å redusere statens eierandel i Finnair. På den måten kunne man fått inn nye krefter i selskapet, sier Hautala (De grønne) til finsk fjernsyn, ifølge di.se og nyhetsbyrået Six.

Hautala er minister blant annet med ansvar for statlig eierstyring. Hun mener situasjonen for Finnair er i ferd med å bevege seg i riktig retning, både innad i selskapet og markedsutsiktene.

Finnair har i lang tid satset hardt på trafikken mellom Europa og Asia. Det er svært mange aktører i dette markedet, både noen europeiske, asiatiske og store selskaper i Midtøsten.

Finnair har også lett etter en samarbeidspartner som kunne ta seg av trafikken i Norden, og muligens i hele Europa, skriver di.se.

Flere vil selge, få kjøpere

Regjeringene i Norge, Sverige og Danmark, som tilsammen eier 50 prosent av SAS, har i flere år uttrykt ønske om å selge sitt «flaggselskap». Etter at kjøperne har uteblitt, krevde næringsminister Trond Giske tidligere i november at de SAS-ansatte måtte gå med på store lønns- og pensjonskutt, økte arbeidstider og at datterselskapene Widerøe og SAS Ground Handling skulle selges.

På denne måten skal SAS spare tre milliarder svenske kroner og selge eiendeler for samme beløp, og bli en mer attraktiv oppkjøpskandidat.