En kraftig økning i salget av smartmobiler og nettbrett, er hovedforklaringen på at elektronikkbransjen kan vise til en vekst i totalomsetningen på åtte prosent i et 2011 preget av finansuro og usikkerhet i mange av verdens markeder.

Det viser tallene den amerikanske elektronikkbransjeorganisasjonen Consumer Electronics Association(CEA) og analyseselskapet GfK la frem for verdenspressen under en pressekonferanse i anledning Consumer Electronic Show i Las Vegas.

Totalt ble det omsatt konsumentelektronikk for 993 milliarder dollar i verden i 2011. I sine prognoser for 2012 tror CEA og Gfk på en omsetningsøkning på 5 prosent, og at det for første gang vil bli handlet forbrukerelektronikk for over tusen milliarder dollar. Eller cirka 6 billioner kroner.

Store forskjeller

Salgsstatistikken til CEA viser at det er store forskjeller de ulike markedene i mellom.

Mens land som Kina og India fortsetter å fosse frem med en årlig økning på mellom 15 og 20 prosent, bidro eurokrisen til at omsetningen i EU-landene gikk ned med 3 prosent. Langt dårligere enn prognosen som spådde en vekst på opptil 20 prosent.

Prognosene for 2012 spår en nedgang i Vest-Europa på 3 prosent også i 2012, men Gfks tallknuser sier til Aftenposten at nedgangen fort kan bli vesentlig mer dramatisk.

Symptomatisk for tallene er at mens mest etablerte og utviklede markedene opplever en lavere vekst i 2011, er det i utviklingslandene den største veksten finner sted. En trend man tror vil bli ytterligere forsterket i 2012. ## Smartmobilene tar over

Mobiltelefoner og nettbrett er utvilsomt fjorårets salgsvinnere. Antallet solgte mobiltelefoner økte med 15 prosent i 2011, og andelen smartmobiler har alldri vært høyere.

CES tror salget av mobiltelefoner vil å øke med 12 prosent i 2012, og at andelen smartmobiler vil vokse til 36 prosent.

Det vil i så tilfelle bety at mobiltelefoni i år vil stå for rekordhøye 30 prosent av bransjens totale omsetning. Særlig salget av rimelige smarttelefoner forventes å øke markant.

Nettbrettene surfer videre

Med en vekst på over 200 prosent, markerte nettbrettene seg ikke uventet positivt på fjorårets salgsstatistikker. I sin prognose for 2012 forventer CEA en økning på 59 prosent.

I praksis betyr det at nærmere 100 millioner nettbrett skal selges før nyttårsrakettene skytes opp.

CEA regner med at det vil bli lansert et sted mellom 30 og 50 nye nettbrett på årets messe. Tilsvarende tall for i fjor var drøye 100 nye nettbrett.

TV flater ut

Økt salg av større og mer påkostede LED-, smart— og 3D-TV-modeller har bidratt til at TV-markedet holder stand tross prispress og rekordlave priser i mange segmenter. Skjønt det flater ut.

Etter et omsetningshopp på hele 13 prosent i 2010, var økningen i 2011 på beskjedne to prosent. En økning som forventes å ende opp på skarve én prosent i 2012. Ser vi bort fra speilreflekskameraer som også selger bra, opplevde de fleste andre produktkategoriene stagnasjon eller nedgang i 2011. ## Årets trender

Skal vi tro CEA vil CES-messen som åpner dørene tirsdag norsk tid, dreie seg mye om brukervennlig, og ikke minst bedre og mer intuitive brukergrensesnitt.

Men også bevegelses- og stemmestyrte produkter. Eller som CEAs analyseekspert Shawn DuBravac sa på pressekonferansen:

- Mens de ti siste årene i første rekke har handlet om digitalisering, vil det neste tiåret dreie seg om å gjøre forbrukerelektronikken mer brukervennlige.

Som et eksempel på et produkt med stort forbedringspotensial, trakk DuBravac frem nettsurfing på TV-skjermen. Kanskje ikke så rart Google-TV forventes å bli en snakkis på messegulvet.