MAGNUS VOLLSET magnus.vollset@bt.no

Nielsen Media og Netratings undersøker jevnlig nettvanene til et utvalg på 3000 norske hjemmesurfere. Ferske tall fra mars viser at rundt 2.255.000 nordmenn har tilgang på internett.

Og det er de eldste som bruker nettet mest.

Pensjonistene overtar Målingene viser at den eldre delen av hjemmesurferne bruker mer og mer tid på internett i forhold til andre aldersgrupper. De fra 55-64 år surfet i snitt 7 timer og 32 minutter i mars, mens de aller eldste fra 65 år og oppover lå på 7 timer og 52 minutter.

Til sammenlikning var de mellom 35-49 år på nett kun 4 timer og 49 minutter.

Det er bare de yngste mellom 12-17 år som kan konkurrere med eldste; denne aldersgruppen var pålogget 7 timer og 22 minutter.

Flest menn Flertallet av nettsurferne er menn, 58,25 prosent. Mennene er i snitt på 6 timer og 50 minutter, mens kvinnene er på 4 timer og 23 minutter.

Hver bruker er i gjennomsnitt innom 17 forskjellige nettsteder i måneden hjemmefra, og de er pålogget cirka 24 minutter av gangen, 15 ganger i måneden.

Big Brother big business De mest populære kategoriene av nettsteder for hjemmesurferne er fremdeles portaler og søkemotorer, med rundt 1.302.000 brukere.

Rundt 840.000 bruker internettjenester som e-post, mens om lag 833.000 nettbrukere leser nettaviser som BT.no.

Kategorien underholdning ligger nå på fjerde plass, og har økt fra 518.000 brukere i februar til hele 730.000 brukere i mars. Årsaken er Big Brother. Nettstedet deres var besøkt av nesten 460.000 brukere i mars.

Bare SOL, Kvasir, Starsiden, MSN og Microsoft var mer besøkt, med SOL på topp med 704.000 brukere. Til sammenlikning ble VG besøkt av ca. 341.000 hjemmesurfere og Nettavisen av 213.000.