EU-parlamentet har sagt ja til et forslag om at «elektriske og hybridelektriske biler [må] utstyres med støygenererende elementer».

Lyden skal gjøre fotgjengere, og særlig synshemmede og blinde, mer oppmerksomme på elbiler og hybridbiler i trafikkbildet.

— Dette vil øke trafikksikkerheten og utvilsomt bidra til å unngå trafikkulykker, heter det i en pressemelding fra EU-kommisjonen.

Kunstig støy skal bli påbudt i slike kjøretøy etter en overgangsperiode på fem år. EU-parlamentet skriver at det er nye elbiler og hybridbiler som etter 1. juli 2019 vil måtte installere et såkalt akustisk varslingssystem.

Ventet å bli godkjent

Forslaget ble godkjent i EU-parlamentet onsdag, og er ifølge BBC ventet å bli banket gjennom også i EU-rådet. De to institusjonene utgjør sammen EUs lovgivende myndighet.

Blindeforbundet påpekte problemet med de stillegående elbilene allerede i 2008, og en spørreundersøkelse i 2012 viste at tre av ti synshemmede hadde opplevd farlige situasjoner med stillegående kjøretøy det siste året.

Generalsekretær i Blindeforbundet, Gunnar Haugsveen, er positiv til EUs planer.

— Uten at jeg kjenner vedtaket i detalj, så er dette positivt for oss som er avhengige av å høre bilene, ikke se dem, sier Haugsveen til BT.

Han legger til:

— Stillegående biler er et økende problem, for det blir flere og flere av dem. Dette vil øke trafikksikkerheten for oss som ser dårlig.

I spørreundersøkelsen for to år siden oppga også åtte prosent av seende at de hadde opplevd farlige situasjoner med elbiler.

Skal etterligne en motor

Teknisk Ukeblad skrev tidligere i år at lydingeniører hadde vurdert fuglelyder, raslende løv og hvining i jakten på «den rette elbilstøyen». Men ifølge EU-parlamentsmedlem Chris Davies skal de kunstige lydene etterligne støyen fra en vanlig motor.

— Stillegående, elektriske biler kan bli et vanlig syn på veiene i årene som kommer, men vi må sørge for at dette ikke går på bekostning av sikkerheten for blinde og svaksynte, sier Davies til den britiske avisen Daily Mail.

Det er uklart om EU krever konstant lyd, eller om det skal være mulig å skru av og på den kunstige brummingen.

Samtidig som EU vil ha mer lyd fra elbilene, vil de redusere den totale trafikkstøyen. Det skal oppnås med fire desibel lavere lyd fra busser og biler, mens vogntog må skru ned volumet med tre desibel. Dette vil redusere den generelle støyplagen fra kjøretøy med rundt 25 prosent, ifølge EU.