— Hvis du ønsker forandringer, må du gjøre det selv, sier Max Jensen.

Sammen med samboeren Silje Chantel Johnsen og sin bror Ib har han i løpet av de to siste årene startet klesbutikkene Nova og Filippa K i Bergen.

I Nova-butikken i Gågaten er det stilrent og velduftende – og et stykke mellom kundene.

— Vi ønsker å fremstå som personlig og spennende. Én dag i uken har vi en stylist i butikken som gir veiledning, forteller Silje Chantel Johnsen mens den sarte sangstemmen til Antony Hegarty smyger seg gjennom lokalet.

Shoppingturister Novas hovedmålgruppe er motebevisste mennesker fra slutten av tyveårene og oppover. Dongeribukser som koster mellom én og to tusenlapper, passer ikke nødvendigvis for studenter.

Ifølge Max Jensen har bergenserne etterspurt alternativer til de store kleskjedene.

— Det har vært lite valgmuligheter i Bergen. Jeg føler at mange reiser andre steder når de skal handle. Det har vært vår motivasjon, sier han.

I tillegg til mote, driver brødrene Jensen med eiendomsutvikling.

De siste par årene har Bergen fått en rekke nye butikker som retter seg mot unge kjøpesterke kunder, heriblant Nova, Filippa K, Acne Studio, LOT 333, Moods of Norway og Ane Blich House på Nesttun.

Nova ligger rett over gaten for LOT 333. — Vi synes Gågaten er fin og ønsker å få til noe der. Vi er opptatt av at flere butikker kommer til og frykter ikke konkurransen, sier Max Jensen.

Fjorårstallene er ennå ikke helt klare, men ifølge Jensen ligger det an til et betydelig underskudd.

— Vi har brukt mye penger på oppussing. Underskuddet vil sikkert vedvare noen år, men det har vi budsjettert med. Vi er ikke så engstelige for at vi ikke skal få det til på sikt, sier han.

Drives ikke av penger BT har sett på resultatene til noen små uavhengige klesbutikker og privateide kjeder i Bergen. Oversikten viser tydelig at de minste har det tøffest.

— Vi som driver småbutikker, brenner for det vi gjør. Vi driver fordi det er gøy, ikke for å tjene penger. Det er i tilfellet bare en hyggelig bieffekt, sier Geir Brugaard som eier klesbutikken Twisted i Nygårdsgaten.

— Vi kan ikke konkurrere på pris, men mange kunder setter pris på alternative butikker som tilbyr noe du ikke finner andre steder, sier han.

Mens Twisted i fjor så vidt gikk i pluss, hadde den de fire foregående årene om lag en halv million kroner i overskudd hvert år. Fjorårsresultatet ble blant annet trukket ned av ombygging.

— Finanskrisen slo ikke veldig hardt inn hos oss. Vi gikk noe ned i fjor, men har fått en tilsvarende oppgang igjen i år, sier Brugaard.

- Kvalitet Designeren Michael Tetteh Nartey – bedre kjent som T. Michael – har merket en endring i forbruksmønsteret som følge av den økonomiske krisen.

— Folk tenker seg om to ganger før de handler. De kjøper gjerne dress, men kutter ned på antall skjorter, sier han.

T. Michael har ennå ikke fått fjorårsregnskapet helt ferdig. Ut ifra besøket i butikken i Skostredet, håper og tror han på godt salg resten av året.

— Fra begynnelsen av september er det vanligvis veldig bra. Været skifter og folk vil ha nye dresser. Jeg tror også folk setter pris på kvalitetsvarer, sier han.

Oversikten viser resultatene til et utvalg uavhengige klesbutikker og lokale kjeder i Bergen. LOT 333, Filippa K, T. Michael og Nova er ikke tatt med i summeringen da tall ikke foreligger for begge år.

Filippa K Bergen ble åpnet i desember 2008. Pepper ble i fjor pusset opp. Regnskapet til Pepper AS inkluderer Acne Studio.