Det sier Bård Karlsen, markedsdirektør hos Jæger Automobil AS, som står for alt salg av Toyota i Hordaland.

Som tabellen viser, er det noen få merker som har fremgang, mens de fleste går tilbake i forhold til de fire første månedene i 2001. Toyota har nøyaktig den samme tilbakegangen som totalmarkedet, nemlig 31 prosent.

– I dag velger folk billigere biler og mindre biler enn for et år siden. Det går ut over de dyreste merkene. For vår del ser vi en vridning. Mens det i fjor ikke var noe problem å selge en Avensis til 400.000 kroner, velger de fleste i dag en variant med mindre motor og mindre utstyr til rundt 300.000, sier Karlsen.

Han sier at de merket størst nedgang i salget i årets tre første måneder.

Tror bunnen er nådd

– Nå i mai ser det ikke så verst ut. Jeg tror vi har nådd bunnen, og at salget vil stabilisere seg på dagens nivå ut dette året og i 2010.

Karlsen sier at finanskrisen ikke slo ut i bilsalget før etter sommeren i fjor, med bråstopp senere på høsten.

– Når vi kommer utover året vil vi møte de dårlige salgstallene fra i fjor. For hele 2009 vil vi derfor ikke komme så hakkende dårlig ut. Jeg tipper vi på årsbasis får en tilbakegang i nybilsalget på 20–25 prosent, sier Karlsen.

Hyundai mest frem

Salgssjef Ingrid Crowo Nielsen i Auto 23 kan glede seg over at Hyundai har den største prosentmessige fremgangen av alle merker. Dessuten har Mazda mindre nedgang enn gjennomsnittet.

– Vi rammes mindre av finanskrisen enn de dyrere merkene. Både februar og mars var gode salgsmåneder for oss. I april var det mer labert, men nå ser det igjen ut til å bli godt salg frem til ferien, sier hun.