I samarbeid med veiprosjektet Ringvei Vest, skal 800.000 kubikk av Liavatnet fylles ut. I den sammenheng bruker Vegvesenet, som driver prosjektet, dyr naturstein som fyllmasse.

Natursteinen er brukte kantsteiner og brosteiner som er fjernet i sammenheng med tidligere oppussingsprosjekter av byrommet i Bergen.

Får ikke kjøpe steinen

Vegvesenets viderebruk av steinen går ikke upåaktet hen hos private entreprenører i Bergen.

Eilif Harbitz-Rasmussen i Vestlandsbryggen AS, kunne gjerne tenke seg å kjøpe steinen og bruke den til å lage brygger i naturstein. Men det får han ikke lov til.

Vegvesenet slipper nemlig ingen inn på det lukkede anleggsområdet.

— Det er lavpannet å kaste skattepenger ut vinduet på denne måten. Jeg henter gjerne steinen på nattestid, og stiller med folk fra vaktselskap for å sikre at ikke uvedkommende kommer seg inn, sier Harbitz-Rasmussen til bt.no.

Han er tydelig irritert over at steinen går til spille rett i Liavatnet i stedet for at de som vil ha den kan få kjøpe den.

- Forstår ikke tankegangen

— Det er jo ikke noe galt med den steinen der. Det er jo snakk om stein for 2,5 millioner kroner her. Jeg forstår ikke hvordan de tenker, sier han.

Det gjør heller ikke Tommys Hage og Anlegg, et av Bergens landskapsarkitektselskaper.

— Også vi meldte vår interesse for å få kjøpe steinen, men fikk nei, forteller Tommys Michelsen, innehaver og daglig leder i Tommys Hage og Anlegg, til bt.no.

Han beskriver det som tragisk at granitten går rett i vannet, men antar at dette kanskje er en enkel utvei for Vegvesenet.

— Jeg ser at man ikke kan slippe til privatpersoner. Men for oss entreprenører som har lastebiler med kran, burde det ikke være noe problem, mener han.

- Ikke aktuelt

For Ottar A. Midtkandal, prosjektleder for Ringvei Vest, er det ikke under noen omstendigheter aktuelt å slippe privatpersoner eller private bedrifter inn på anleggsområdet for å hente steinen.

— For det første er denne steinen overskuddsstein fra et mye større lager, hvor oppussingsprosjekter i Bergen allerede har fått forsyne seg. Den steinen vi dumper er altså siste rest som ingen vil ha, og da går resten dessverre i vannet, sier han til bt.no.

Han forteller at verdien på steinen som dumpes er langt lavere enn 2,5 millioner kroner, men vil ikke si noe om den faktiske verdien.

Skal du kjøpe brostein av private entreprenører, kan du måtte regne med å betale over 400 kroner kvadratmeteren for brostein med målene 9x9x9 centimeter.

- Hvorfor kan ikke bedrifter få kjøpe og hente steinen hvis de vil ha den?

— Dette er et stort anleggsområde, det er helt uaktuelt å slippe uvedkommende inn på stedet. Dessuten kan vi ikke ha halve Bergen rekende rundt der for å hente stein. Vi driver et anlegg hvor vi omsetter for én til to millioner kroner daglig, og anleggsområdet er et hektisk sted. Det må jeg få forståelse for.

HMS-ansvar

Han sier videre at Vegvesenet har et HMS-ansvar på anleggsområdet, og at det følgelig ville være uforsvarlig å slippe andre inn på området.

- Forstår du at regelverket kan virke noe strengt?

— Ja, men husk at mesteparten av steinen fra dette lageret er tatt vare på. Det som er igjen er det som er funnet minst verdifullt. Vi har altså tatt vare på det aller meste.

Hva synes du om Vegvesenets praksis? Bruk kommentarfeltet under!