Verdens største programvareselskap lanserer sin konkurrent til Sonys PlayStation, Xbox, både i USA og Japan før jul. Microsoft bruker fire milliarder kroner på markedsføring, men tør likevel ikke skryte for mye av konsollens kapasitet på internett. Årsaken er frykt for få online-spillere, ifølge et dokument nyhetsbyrået Bloomberg sitter på.

Microsoft må bygge opp en aktiv og engasjert brukergruppe i alderen 18 til 30 år før det blir gjort større investeringer på nettspill, står det i skrivet som ble distribuert til spillutviklere i Tokyo tirsdag.

Vil bli best på spill Kampen mot Sonys markedsledende spillkonsoll PlayStation2 (PS2) kan bli vanskelig uten spill utviklet med tanke på flerbrukere over internett, mener eksperter. Det amerikanske selskapet retter markedsføringen mot de mest spillinteresserte brukerne, mens japanske Sony selger PS2 som en kraftig og fullverdig hjemme-PC med nettaksess.

— Planene på internett er veldig viktige for spillutviklerne, sier videospill-analytiker Lisa Spicer hos ING Baring Securities Japan til Bloomberg.

Microsoft har lovet 18 japanske spilltitler når Xbox kommer på markedet. Selskapet rekrutterer både ekstern hjelp og egne spillutviklere i håp om å tilfredsstille spillesugne brukere. Mer enn 500 japanske spillutviklere var invitert til en Microsoft-konferanse om Xbox tirsdag.

Xbox skal først lanseres i USA og Japan, men den endelige datoen er ikke kjent. Spillkonsollen kommer ikke på det europeiske markedet før neste år.(Origo)