Dermed har det norske Forbrukerrådet delvis lykkes i sin årelange kamp for at forbrukerne skal få tilbake kontrollen med musikk eller annet kulturelt innhold som de har kjøpt og betalt for på nettet.

– Dette er en stor seier for forbrukere verden over, sier seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Torgeir Waterhouse, til NTB. Han bekrefter at det er de norske forbrukermyndighetene som har frontet denne saken internasjonalt, men at de samme myndighetene i andre europeiske land etter hvert har gått sammen om et massivt press på iTunes bruk av beskyttelsesteknologi, såkalt DRM.

iTunes er Apples nettbutikk for musikksalg og Digital Rights Management (DRM) er teknologien man har benyttet for å gjøre det umulig å spille av musikken på andre mp3-spillere enn iPod.

Kjent problemstilling – Forretningsideen til iTunes har helt enkelt vært at musikken butikken selger via nettet bare kan spilles av på denne ene typen avspiller. Dermed blir folk avhengig av å kjøpe akkurat denne spilleren for å kunne lytte til musikken. iPod er en utmerket spiller, men poenget er at man ikke skal tvinges til å kjøpe den, sier Waterhouse.

DRM-teknologien er ifølge Waterhouse også en bekymring utover de urimelige forretningsvilkårene den forutsetter. DRM-programmene kan benyttes til mye mer enn å styre musikken til en bestemt spiller. Den kan skaffe informasjon om den enkelte forbrukers medievaner og dermed brukes til å skreddersy markedsføring og salgsfremstøt, sier Waterhouse.

Han avviser at den saken de norske forbrukermyndighetene har reist vil gjøre piratkopiering enklere.

Blindgate – Det er en blindgate når noen har forsøkt å koble piratkopiering til det systemet som innebærer at man ikke kan bruke en lovlig kjøpt vare uten å måtte kjøpe en annen og helt spesiell vare i tillegg, sier Waterhouse.

– Det er helt galt å si at fordi noen stjeler kan vi lage problemer for alle dem som vil betale på lovlig måte.

Waterhouse bekrefter at det er første gang forbrukermyndighetene i Norge har reist en sak som har fått gjennomslag internasjonalt. Han mener det skyldes at varen er internasjonal.

– Da vi fra norsk side reiste saken rettet mot den norske delen av iTunes, var det umiddelbart klart at en avgjørelse i saken måtte bli global. Det faktum at offisielle norske myndigheter ga Forbrukerrådet medhold, gjorde saken internasjonal, sier han.

Waterhouse mener mandagens beslutning også viser at de store, tunge teknologiselskapene nå tar overgangen til det digitale samfunn på alvor. Dette handler ikke bare om iTunes og musikk, men om å hindre at forbrukerne blir stående rettsløse i det digitale samfunn.