I Hordaland utgjør andelen nye dieselbiler som hittil i år har rullet ut på veiene 59,1 prosent av alt nybilsalg — ned fra 70,6 i forhold til samme periode i fjor.

På landsbasis er tendensen enda sterkere - fra hele 75,6 til 59,5 prosent. Det betyr at det fremdeles selges flest dieselbiler her til lands, men den prosentvise reduksjonen er krystallklar, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Ifølge OFV var 2011 all time high når det gjelder andelen nye dieselbiler på veiene - med 75,7 prosent.

- Priser ned verdien

— Nedgangen er veldig stor. Vi forhandlere kommer til å prise ned verdien på brukte dieselbiler, både ved innbytte og videresalg. Det er markedet som bestemmer, sier Rolf Johannesen i Jæger Automobil.

Han forteller om tydelige endringer i folks kjøpevaner.

— Før var andelen bensinkjøpere av for eksempel Avensis på fem-seks prosent, nå det omtrent 50-50 på bensin og diesel.

- Tror du nedgangen i salg av nye dieselbiler fortsetter?

— Ganske sikkert, og allerede i dag selger vi omtrent ingen små bruktbiler som går på diesel. Men hybridbilene er kommet for fullt, sier Johannesen.

Snudd på hodet

Hos Bertel O. Steen bekrefter de at etterspørselen etter bensinbiler er økende når det gjelder rimeligere, mindre biler.

— Før var det dieselbilene som røk ut av butikken først når det gjaldt bruktbil. Dette er snudd på hodet når det gjelder de mindre bilene. Det tar lengre tid å få solgt dieselbilene, sier salgs- og markedsdirektør Knut Johan Andvik i Bertel O. Steen i Bergen.

Mange velger ifølge Andvik likevel diesel når de tenker gjennom hvordan driftskostnader, behov og bruk av bil blir - målt opp mot risikoen for økt betaling i begrensede perioder.

- Hva gjør dere når kundene vil bytte inn brukte dieselbiler?

— Å sette ned prisene har så langt ikke vært tema hos oss. Men vi vurderer situasjonen fortløpende. Kommer det tiltak som straffer dieselbilene og reduserer etterspørselen, er det klart det vil slå ut på innbytteprisen, sier Andvik.

- Ti prosent mindre

Frydenbø Bilsenter har ikke opplevd drastiske endringer når det gjelder salget av dieselbiler.

— Vi ser tendensen til økt etterspørsel etter bensinbiler, men det er en forsiktig økning. Vi har heller ikke gjort noen endringer i forhold til innbytteprisene på brukte dieselbiler, sier administrerende direktør Kenneth Tveit i Frydenbø Bilsenter.

— I dag betaler vi i alle fall ti prosent mindre for en dieselbil enn en bensinbil, sier Øyvind Hauge, salgssjef for Motor Forums bruktbilseksjon i Bergen.

Han presiserer at det først og fremst er små dieselbiler som er vanskelig å få solgt. For store biler er situasjonen lettere.

- Kan si nei til innbytte

— Utfordringen vår er å få omsatt disse bilene igjen. For oss er det et sjansespill. Det som var enkelt å selge i 2007, er langt vanskeligere i dag.

- Sier dere nei til å ta imot innbyttebiler som går på diesel?

— Ja, det gjør vi hvis vi vurderer bilen som lite salgbar, sier Hauge, som legger til at de alltid tar imot innbyttebiler av de merkene de selger.

Administrerende direktør Frode Sande i Sande Auto registrerer også at mindre biler går over til bensin, men at SUV-ene selger som før.

— Jeg tror folk er litt avventende når det gjelder de store bilene. Vi har ikke fått noen klare svar fra myndighetene, sier Sande, som har solgt over 200 elbiler av typen Nissan Leaf hittil i år.

Bensin, diesel, hybrid eller el-bil - hva synes du folk bør velge? Diskuter i kommentarfeltet!