— Det har nå alltid gått bra med oss, sier Geir Carlsen, daglig leder og eier av Studenten AS, selskapet bak strippeklubben Dreams Showbar.

Med en omsetning på ti millioner kroner i 2012, økte salgsinntektene med 12 prosent fra året før. Driftsresultatet tredoblet seg til nærmere 1,1 millioner kroner.

Beste resultat noensinne

— Vi har en sunn og god drift i selskapet. Motstanderne våre mener at vi ikke har besøk, og tjener penger på alt annet enn normal drift, men det gjør vi altså, sier Carlsen.

Strippeklubben som åpnet til store protester i januar 2010, leverte i fjor sitt beste resultat i sin så langt korte historie. Det er også bedre enn hva Dreams-filialen i Trondheim leverer.— Vi vokser både som forventet og budsjettert. De første årene var preget av mye kostnader i forbindelse med ombygging. Etter at vi la ned utestedet Studenten, har vi bygget en helt ny klubb. Det var ikke akkurat billig, og i fjor så vi at kostnadsbildet var reelt i forhold til vanlig drift.

Fra utested til strippeklubb

Frem til 2010, drev Carlsen utestedet «Studenten» i lokalene. Driften gikk dårlig, og Carlsen måtte komme opp med et nytt konsept.

— Vi ville redde de investeringene vi hadde gjort, og redde arbeidsplassene- Dermed kom ideen om strippeklubb, som det ikke fantes i Bergen. Vi mente det var et marked, og det har det vist seg at det er.

Ifølge Carlsen ser 2013 ut til å bli et like godt år som 2012.

— Resultatene kan selvfølgelig alltid bli bedre. Slapper vi av fordi vi er fornøyd, kan det fort gå dårlig.

Strippeklubben har møtt motstand i Bergen så lenge den har eksistert.

— Vi har hele tiden følt at en del av befolkningen er for strippeklubber, og så er det noen få som er veldig engasjert for at vi ikke skal være her. Mellom dem er det en stor blokk som verken bryr seg, eller har tenkt å komme til oss. Der føler vi at flere nå støtter oss, sier Carlsen.

Pirrende og sensuelt

Jo Strømgren er koreograf, og bruker ofte strippeelementer i sin koreografi.

— Det å avsløre naken hud er både pirrende og sensuelt, og veldig sterkt som virkemiddel. Det sier mye om den menneskelige natur, og det ville vært dumt å ikke bruke det elementet på scenen også.

Han synes det er snevert å være mot stripping.

— Det er middelaldersk å ha et konsekvent standpunkt mot stripping. Det kan også være kunst. Folk tenker stripping veldig firkantet. Som alle andre uttrykksformer finnes det god og dårlig stripping, og stripping med forskjellig mål. Det i seg selv er interessant, synes han.

Strømgren mener man må se an hver enkelt klubb og arrangement. Lovbrudd må sanksjoneres mot, som ellers i samfunnet.

— Det mangler kanskje flere arenaer som utforsker bredden av stripping. Mange strippere er mer sofistikerte enn de klubbene de jobber på. Og mange har jobbet beinhardt for å bli gode, sier Strømgren.

Sykler inn gjester

Mens mange utesteder i 2013 profilerer seg via sosiale medier, har Dreams valgt en helt annen vei - bokstavelig talt. Hver kveld sykler en ansatt rundt på sykkel i sentrumskjernen, med en stor plakat av en halvnaken dame. Interesserte kan spørre føreren om veibeskrivelse.

— Tanken var å ha en mer direkte markedsføring, og det er et stunt vi har hatt stor suksess med. Derfor har vi også fortsatt med det. Vi treffer potensielle gjester i bybildet, og det har også gitt oss mye mediedekning, sier Carlsen.

Han har hentet ideen fra utlandet.

— Der er det helt vanlig å reklamere slik. Det reklameres for pizza og hva nå annet det skulle være på den måten, sier han.

ALTERNATIV MARKEDSFØRING: Dreams-sykkelen får mye oppmerksomhet i bybildet kveldstid. I fjor så debattredaktør Charlotte Myrbråten i feministtidsskriftet Fett seg så lei på sykkelen at hun stjal den.
EIRIK BREKKE