Etter at rederiet Saga Cruises forsøkte seg for første gang for tre år siden, har flere andre rederier fulgt opp. I år er det syv vintercruise langs norskekysten. Det gir økte inntekter – spesielt i Alta.

– Vi vil se det magiske nordlyset, forteller Geraldine og Tony Waring fra Norwich i England. Paret bestilte plass om bord på cruiseskipet «Marco Polo» for over et halvt år siden. I går, da de kom til Alta, håpet de å få drømmen oppfylt.

«Marco Polo» tilhører rederiet Cruise & Maritime Voyages. I tillegg til Saga Cruises har også Fred. Olsen Cruise Lines satset på vinteren. For alle tre dreier det seg om jakten på nordlyset.

– Vi registrerte at våre passasjerer etterspurte nordlyset, som følge av flere programmer på britisk TV. Derfor bestemte vi oss for å tilby et slikt cruise, og det har vist seg å bli svært populært. Årets cruise har vært utsolgt i månedsvis, opplyser PR-assistent Wendy Jeffreys hos Fred. Olsen Cruise Lines.

Møtte skepsis

Samtlige vintercruise tilbys av rederier i England. De seiler ut fra engelske byer, og om bord er nesten alle passasjerene briter. Ifølge rederiene er de fleste over 50 år og har en snittalder som er litt høyere enn de som drar på sommercruise.

– Det var først etter Sagas vellykkede vintercruise i 2009 at interessen økte.Men foreløpig kun i det britiske markedet.USA og Tyskland er mer avventende, men vi jobber med saken, fortreller direktør Wenche Nygård Eeg i markedsføringsselskapet Cruise Norway.

Alta er endepunkt for alle vintercruisene. Det er ikke tilfeldig. Reiselivsbedriften North Adventure i Alta har i samarbeid med Cruise Norway vært aktive i markedsføringen av norsk vinter inn mot cruiserederiene de siste årene. Det har gitt resultater. Men de møtte mye skepsis i starten.

– Da vi begynte med å markedsføre dette i 2004, trodde alle at jeg var gal. I starten møtte vi også stor skepsis i cruisenæringen. Rederiene mente blant annet at været var alt for dårlig. Men etter at det første skipet kom i 2009, ba skeptikerne om unnskyldning, forteller Henriette Bismo Eilertsen, ansvarlig leder i North Adventure.

Lønnsom nisje

Cruisebransjen tror ikke det blir like hyppige cruiseanløp i Norge på vinteren som i sommermånedene, men det forventes at antallet vintercruise vil øke i årene fremover. Neste år blir det minst seks cruise, og det ligger allerede inne varsel for minst tre cruise i 2014.

– Vintercruise har vist seg å bli svært populære, og vi kommer til å fortsette med dem de neste årene, forteller kommunikasjonssjef Carl Catterall i Saga Cruises. Fred. Olsen Cruise Lines sier det samme.

– Vintercruise vil nok aldri bli stort, men være en liten lønnsom nisje, supplerer Wenche Nygård Eeg i Cruise Norway.

Passasjerene om bord i vinterskipene bruker nemlig mer penger på land enn sommerturistene. I løpet av de to dagene «Marco Polo» ligger i Alta, skal de 790 passasjerene i gjennomsnitt ut på nesten to utflukter hver. De skal jakte på nordlyset, besøke ishotellet og dra på hundesledetur.

– Cruiseskipenes vinteranløp gir Alta-samfunnet rundt 9 millioner kroner i inntekter, opplyser Henriette Bismo Eilertsen i North Adventure.

Men det er én ting vertene i Alta ikke rår over: Været.

Rederiene selger nordlyset for alt det er verdt, og som Geraldine og Tony Waring drømmer de fleste om bord på «Marco Polo» om å se nordlyset. I Alta er Henriette Bismo Eilertsen smånervøs foran hvert anløp.

– Men vi har en plan B hvis værforholdene ikke er på vår side. Turistene har vært fornøyd med det også.