— Vi er et av de fire-fem raskest voksende bredbåndsmarkedene i Europa, sier NextGenTel-sjef Olav Stokke.

30 prosent av alle norske husholdninger har innlagt bredbånd i dag, og markedet for bredbåndtjenester var på 2,9 milliarder kroner i fjor.

Det har tatt fem år å få bredbåndsmarkedet i Norge dit det er i dag, men det vil bare ta to år før markedet er doblet, spår han.

I går presenterte Stokke selskapet for en gruppe investorer på en konferanse i Bergen.

I motsetning til en vanlig telefon- eller ISDN-linje har bredbåndslinjene mye mye større kapasitet til å overføre data, lyd og bilder. Takket være populariteten til internett er det blitt et sug etter raskere forbindelse, et sug som bare blir større, tror Stokke.

Trafikken vil øke

Bergensselskapet NextGenTel har en markedsandel på 17 prosent. Stokke sier målet blir å opprettholde markedsandelen etter hvert som markedet vokser.

NextGenTel tror sammenkobling mellom tv og pc-er med internettilknytning vil være en av kreftene som driver etterspørselen etter bredbånd fremover. Selskapet satser på være en av dem som tjener penger på å tilby kundene å laste ned både filmer, spill og musikk via internett.

Tilbudet av programmer og filmer over internett fra film- og fjernsynsselskaper vil bare øke i fremtiden, mener NextGenTel.

Mer fart for samme pris

Konkurransen mellom bredbånd-selskapene har gitt kundene større overføringskapasitet til samme pris.

Stokke tror selskapet ikke klarer å hente større fortjeneste enn i dag ut av den kommende veksten i etterspørselen. Grunnen er først og fremst at det er salget av de billigste tilbudene vokser raskest.

Det børsnoterte selskapet hadde 454 millioner kroner i driftsinntekter og et underskudd før skatt på 11 millioner kroner i fjor.

BREDERE: Etterspørselen etter å få lagt inn bredbånd vil dobles på to år, tror NextGenTel-sjef Olav Stokke. Bak kommunikasjonsdirektør Morten Ågnes.<br/> ARKIVFOTO: EIRIK BREKKE