Forrige uke stupte aksjekursene i de store tankrederiene på New York-børsen.

John Fredriksen troner som verdens største uavhengige tankreder. Han disponerer 67 store tankskip, pluss nybygg. Men i markedsverdi er han nå grundig slått av Sandefjord-rederiet NAT med 20 skip. NATs markedsverdi er dobbelt så stort som Frontlines..Begge er notert i New York.

New York-børsen er barometret på markedsverdien av tankrederiene. Gigantrederiene er notert der, i tilllegg til NAT, som for noen år siden forsvant fra Oslo Børs. Men mens gigantenes børskurs stupte i forrige uke på grunn av elendige nyheter, var det bare små svingninger i aksjekursen i NAT.

— Ingen sprell

— Våre aksjonærer liker det de ser. Vi er forutsigbare. Vi sier hva vi gjør, og vi gjør det. Vi finner ikke på noen sprell. Vi har lave kostnader, minimal gjeld og vi står fjellstøtt. Vi har alltid hatt gode børskurser. Det er det samme som billig kapital, sier styreleder i NAT, Herbjørn Hansson.

Allerede i sommer passerte Hanssons rederi Fredriksen i markedsverdi, og siden er forskjellen bare blitt større.

Tom kasse i Frontline

Fredriksen har alltid vært elsket av aksjonærene på grunn av de store utbyttene. Totalt er det utbetalt rundt 7 milliarder dollar, ifølge Fredriksens nære medarbeider Tor Olav Trøim. Men i et elendig tankmarked meldte Fronline tirsdag at kassen er tom 1. kvartal neste år.

Trøim presiserer at konkurs ikke er noe alternativ. Det kan bli nødvendig med milliardbeløp fra Fredriksens private lommebok. Men nå gir aksjonærene klart uttrykk for at de ikke liker det de hører, derfor går aksjekursene i bunn.

Også NAT har betalt store utbytter, rundt 1 milliard dollar, siden selskapet kom i gang i 1997. Selskapet har 100 000 aksjonærer i USA, men i tillegg en betydelig støtte fra norske aksjonærer, ifølge Hansson. Han legger raskt til at NAT samarbeider med Frontline om kommersiell drift av skip, og Hansson har full tillit til John Fredriksen.

NAT størst

— Hvordan føles det å være verdens største tankreder, målt i markedsverdi?

— Det er bedre å være nummer én enn nummer to, men jeg har ikke noe forhold til det, sier en lakonisk Hansson. Han mener at dette viser at NATs modell fungerer i gode og dårlige tider.

— Vil NATnå kjøpe flere skip til bunnpris?

— Ja, vi kan ikke gi oss med 20 skip. Men vi bestiller ikke nye – det er allerede altfor mange. Det er flott at aksjonærene ikke svikter oss. Vi holder nær kontakt med dem, sier Hansson. Han legger ikke skjul på at rederiet kan gå med regnskapsmessig underskudd i årets 9 første måneder. Men han legger til at det er gått 65 millioner mer inn i kassen enn ut av kassen.

— Dette er en veldig syklisk bransje. I alle våre analyser legger vi til grunn at selv om alt går galt, kan vi holde på i årevis hvis vi ikke finner på noe tull, avslutter Hansson.

grete.de.lange@aftenposten.no