Se reklamen nederst i saken.

Sparebank 1 Midt-Norge har valgt å fjerne sin reklameparodi fra nettet etter at DnB NOR truet med å forfølge saken juridisk.

I deres parodi våkner Mona Grudt opp som gift. Akkurat som i DnB NORs reklame er hun uvitende om sin nye sivilstatus.

Men der kvinnen i DnB NORs reklame finner ut at hun er gift med skuespilleren George Clooney, finner Grudt ut at hun er gift med Sparebank 1 SMNs kommunikasjonsdirektør Marvin Wiseth.

Reklamen slutter med et stikk til DnB NOR: «Vi sender ikke pengene til Hollywood – men deler dem ut lokalt».

— Åpenbart lovbrudd

Informasjonsdirektør Thomas Midteide i DnB NOR synes videoen er kjempemorsom, men banken valgte å kreve videoen fjernet fordi de mener den er et brudd på markedsføringsloven.

— Dette er ikke noen svær sak for oss. Det er morsomt når andre gjør parodier, men ikke at en av våre store konkurrenter gjør det. Da er det et åpenbart lovbrudd, sier Midteide til Aftenposten.

Parodien ble laget i anledning Sparebank 1 SMNs TÆL-show, rettet mot unge kultur- og idrettstalenter. Både Grudt og Wiseth var konferansierer på showet, der banken deler ut penger til talentene.

Onsdag ettermiddag fikk Sparebank 1 SMN klar beskjed om at videoen måtte fjernes fra nettet, ellers ville DnB NOR forfølge saken juridisk.

Det er morsomt når andre gjør parodier, men ikke at en av våre store konkurrenter gjør det.
Informasjonsdirektør Thomas Midteide i DnB NOR

Landets største bank mener det hadde vært ok dersom Sparebank1 SMN hadde brukt videoen kun internt. Men etter showet har filmen spredd seg på internett, og er lagt ut både på YouTube og på diverse blogger. Dermed mener DnB NOR at filmen brukes aktivt i markedsføringen av Sparebank 1.

— Når hele opplegget vårt kuppes i et PR-stunt for å kapre flere kunder, så går de over grensen. Vi synes dette var uklokt av vår konkurrent.

- Skittent knep

Midteide reagerer spesielt på slutten, der konkurrenten gjør et poeng av at de deler ut penger lokalt, og ikke deler dem bort til rike Hollywood-stjerner.

- Det er kanskje det mest grisete. Disse pengene har George Clooney selv sagt gått til arbeid i Nord- og Sør-Sudan. Når Sparebank 1 sier de bruker penger i lokale miljøer, kan vi minne om at vi i fjor brukte 230 millioner kroner på gode formål, sier han til Kampanje.

Informasjonsdirektør Hans Tronstad i Sparebank 1 SMN var sikker på at parodien ville falle i god jord hos konkurrenten.

— Jeg tror DnB er glad for at det blir enda mer oppmerksomhet rundt den veldig gode reklamen de har laget. Vi har fått masse reaksjoner, også fra ansatte i DnB, som synes dette er mer artig enn provoserende. Dette er godt ment, understreket han.

Jeg visste ikke at jeg var så lik Clooney at det var snakk om plagiat
Sparebank 1 SMNs kommunikasjonsdirektør Marvin Wiseth

Ulik sans for humor

Sparebank 1 SMN valgte å fjerne videoen både fra YouTube og bankens egen blogg onsdag ettermiddag. De er overrasket over at konkurrenten ikke så humoren i deres parodi.

- Jeg er litt overrasket at de ikke så humoren i det. Parodi på en veldig god reklame må jo gi dem mer oppmerksomhet, men de delte ikke vårt syn i det, sier Tronstad til Adressa.no.

Om de har brutt loven, vil han ikke vurdere.

— Vi har ikke tatt stilling til om vi har brutt loven eller ikke. Det enkleste var bare å fjerne videoen, og vi går ut fra at DnB NOR nå er tilfreds med det, sier han.

Men før de rakk det, hadde videoen blitt sett 90.000 ganger. Marvin Wiseth, som tidligere var Høyre-ordfører i Trondheim, sier at han ikke angrer på at han var med i videoen.

- Jeg visste ikke at jeg var så lik Clooney at det var snakk om plagiat. Trøndelag og Aker brygge har ikke lik sans for humor, det er bra sikkert, sier han til Adressa.no.

- Måtte gripe inn

DnB NOR tror ikke de klarer å stanse videoen fra å spres, men mener de måtte gripe inn overfor sin konkurrent.

- Ja, den kommer helt sikkert til å leve videre på nettet, og det er helt greit for oss. Vi får ikke gjort mer, og setter pris på at Sparebank1 SMN brukte hodet, sier Midteide.

- Hvordan tror du folk reagerer på at dere krever at videoen fjernes?

— Det kan nok fort bli oppfattet som surmuling, men vår konkurrent kapitaliserer på noe vi har investert mye i. Det må vi ta på alvor.