• Vi vil ha flere bergensere og turister her oppe, sier daglig leder.

«Du har ikke vært i Bergen før du har vært på Ulriken!», står det på nettsiden til Ulriken643. Problemet er bare at det ikke er så mange som lar seg friste av denne setningen. Nå har Ulriken643 sett seg nødt til å hente inn ekspertise for å få opp antall besøkende.

— Vi ser helt klart at vi har en utfordring der, sier daglig leder i Ulriken643, Eirik Hokstad.

Ifølge Hokstad var det 152.000 som tok turen til Ulriken i fjor. Så langt i år er tallet 145.000.

— Målet vårt er å slå rekorden fra 1962. Da hadde vi 161.000 påstigninger. Det sier litt når rekorden er så gammel, sier han.

— Jeg tror det er realistisk å nå 200.000 beesøkende, sier driftsleder for banen, Tony Hutchinson.

Får hjelp utenfra

Fredag signerte Ulriken634 en kontrakt med Ulstein tenketank. En gruppe på fem gründere og daglig leder for Ulstein Gründerforum, Tone Ulstein, skal nå bruke høsten på å komme opp med nye og gode ideer til hva som skal til for at folk skal bruke Ulriken mer.

— Det kribler litt i magen, sier Tone Ulstein.

— Ja, du så jo hva som skjedde da de forsøkte å endre fargen på vognene. Man skjønner hvor tradisjonsbundet bergensere er, sier Inger Margrethe Hallin i Design 3.0.3.

— Det skal bli spennende å jobbe med. Det er mange elementer å ta tak i, sier Finn Seldal i Finn Seldal.

I dag er gruppen på besøk på Ulriken for å hente inspirasjon og ideer.

— Det er virkelig mektig her oppe, sier Ulstein mens håret blåser i alle retninger.

Store utfordringer

Regnskapene for 2010 viser at fjoråret var første hele driftsåret der Ulriksbanen ble drevet med positivt resultat. I 2009 hadde Ulriken Taubaneselskap AS et underskudd på 1, 9 millioner kroner.

I år satser Hokstad på at også restauranten Sky:skraperen vil bli lønnsom.

— Fordelen er at vi har planlagt virksomhet og at mange arrangementer er forhåndsbestilt. Vi har også en dyktig stab både på banen og på restauranten. Men vi føler vi har mye større potensial, sier Hokstad.

Nå håper han at gründergruppen kan hjelpe Ulriken.

— Vi ønsker en raskere utvikling av Ulriken som destinasjon og vi må i alle fall klare å slå rekorden fra 1962. Vi vil ha flere bergensere og turister her oppe, sier han.

- Hvorfor tror du det er så få som bruker banen?

— Jeg tror folk har et personlig forhold til banen og mange har en dårlig erfaring på grunn av historien. Jeg tror Ulriken må gjenoppdages.

En av utfordringene er at Ulriken ligger i Bergen, men ikke midt i Bergen sentrum.

— Vi trenger forutsigbarhet både når det gjelder bergensere og turister. Det er også viktig å skape et produkt som er uavhengig av været og som kan brukes hele året. Da får vi et produkt som er mer forutsigbart også i forhold til inntekter.

Løsning 20. desember

Gründergruppen har trukket inn i kafeen og sitter og ser utover Bergen.

— Vi er her for å få litt inntrykk av Ulriken og bli litt inspirert. Og ikke minst se på utsikten fra Bergens stolthet. Bergenserne er opptatt av Ulriken, men jeg er overrasket over at det ikke er så mange av dem som har vært på Ulriken, sier Ulstein.

— Heldigvis, for det er dette vi kan gjøre noe med. Alle bør se Bergen fra dette perspektivet, sier Ove Hagen i Car Cleaning Company.

— Vi må klare å uttrykke dramatikken og dynamikken. For fem minutter siden var det skyer her, nå skinner snart solen, sier Seldal.

Gruppen har fått innsyn i Ulriken643 sine visjoner og vil komme med en fremtidsløsning 20. desember.

— Det blir vår julegave til Ulriken og bergenserne, sier Ulstein.

— Det forplikter litt. Men dette produktet er fantastisk og vi gleder oss veldig, sier Hagen.

Hva skal til for at du skal bruke Ulriken? Syng ut her.

GELDER SEG: Daglig leder for Ulstein Gründerforum, Tone Ulstein (t.v) og Inger Margrethe Hallin i design 3.0.3. gelder seg til å servere gode ideer til daglig leder for Ulriken643, Eirik Hokstad. (foran)
SILJE VAGNILD
DISKUSJON: Her diskuterer gründergruppen med daglig leder i Ulriken643. Fra v. Ove Hagen i Car Cleaning Company, Finn Seldal i Finn Seldal, Gunnar Anthun i Det Gode Selskap, daglig leder for Ulstein Gründerforum, Tone Ulstein, Inger Margrethe Hallin i design 3.0.3 og daglig leder av Ulriken643, Eirik Hokstad.
SILJE VAGNILD