Økologikunden skiller seg ut ved å lese Morgenbladet, Dagsavisen og Aftenposten Innsikt. Vedkommende bruker parfymefritt vaskemiddel, spiser Camembert og ruccola og drikker Fairtrade-kaffe.

Men det viktigste av alt er sunnhet for den kunden forbrukeren som velger økologisk mat. I tillegg er de generelt mer samfunns— og miljøopptatt.

Det viser en gjennomgang Truls Fjeldstad i NorgesGruppen har foretatt på spørsmål fra Aftenposten.

Oslo-kunder er mer enn dobbelt så opptatt av økologisk mat som resent av landet.

Unge familien i alderen 30-39 er overrepresentert, kanskje fordi de er spesielt opptatt av sunnhet i forhold til sine små barn.

Den økologiske kunden spiser mer enn dobbelt så mye frukt og grønt sammenlignet med gjennomsnittet.

De spiser tre ganger så mye fersk fisk, skalldyr og indrefilet og biff.

De spiser bare en femtedel av frossenmaten gjennomsnittet gjør. Typisk frossenmat er fiskegrateng og grønnsaksblandinger.

De spiser mindre enn en tredjedel pølser og neste tre ganger så mye ost fra ostedisken, typisk Camembert og fersk Mozzarella.

De velger ferskpresset juice fremfor juice fra konsentrat.

De velger heller ruccola, avocado, asparges og snacks tomater enn tradisjonelle grønnsaker