• Du verden, det er så dårlig tilrettelagt, sier turistsjåfør Svein Åsnes ved Turbuss Vest.

Svein Åsnes henter cruiseturister og skal levere dem på Vetrlidsallmenningen slik at de kan ta Fløibanen når de besøker Bergen.

— Vi har ikke nubbesjans. Det er fullt her hver formiddag, og det er knapt løftet en finger for å bedre situasjonen. Det er trafikkork og kaos hver dag, sier han.

Når han har satt av turistene, må han kjøre videre, men det er sjeldent noen steder han kan parkere.

— Det ender gjerne opp med at vi må kjøre i ring og lete etter parkeringsplass til vi får plukket turistgruppen opp igjen. Det er jo ikke særlig miljøvennlig heller. Innimellom er kanskje gruppene forsinket ned fra Fløyen, og så blir vi stående og vente.

Trafikkork

I går formiddag ved 10-tiden, var bt.no på Vetrlidsallmenningen. Da talte vi 14 turistbusser som forsøkte å få plass. Det laget fullstendig trafikkork.

Parkeringssjef Arvid Heggestad sier at de merker en økning i antall turistbusser som durer inn på Vetrlidsallmenningen.

— Dette er en utfordring som ikke akkurat er blitt mindre. Det er langt flere busser enn det egentlig er plass til . Vi prøver å få til en dialog med sjåførene, men det blir veldig fort kaotisk, sier han.

- Problem uten god løsning

Spesielt ved store cruiseanløp merker de trykket, og trafikkbetjentene må bruke mye tid på Vetrlidsallmenningen.

— Alle skal til Brygge-siden, og det er ikke enkelt å håndtere. Dette er et problem vi ikke har en god løsning på. Hadde vi hatt det, ville det vært gjennomført for mange år siden, sier han.

For tre år siden skrev bt.no om det samme problemet. I 2004 ble det vedtatt i bystyret at det skulle utarbeides en sak om parkeringsplasser for turistbusser.

— Hvorfor er ikke den kommet, spurte journalisten.

— Jeg kjenner ikke til den saken, men vi har jo tatt tak i problemet. Men Bergen er ikke en by hvor det er lett å finne egnede plasser, sa fungerende byrådsleder Liv Røssland den gang.

- Tilbakevendende problem

Det har senere vært nedsatt grupper med representanter fra kommunen, politi og veimyndigheter som skulle forsøke å finne løsninger.

— Dette er et tilbakevendende problem som Bergen har hatt i mange år. Det er gjort noen små forbedringer, sier reiselivsdirektør Ole Warberg.

— Det er ikke perfekt, men det er som det er. Fløibanen er Bergens største attraksjon, og det fungerer vel på et vis, mener Warberg.

Etterlyser handlekraft

Det har ikke lyktes bt.no å få fatt i byråd for næring, eiendomsforvaltning og samferdsel, Øistein Christoffersen (Frp).

— Dette vitner ikke om handlekraft eller evne til å løse parkering og transport slik at byen kan fungere både for oss som bor og jobber her, og for turistene, sier leder for Komité for miljø og byutvikling Ruth Grung (Ap).

Hun mener byrådet burde ha gjort en avtale med Forsvaret om bruk av Koengen, eller Havnevesenet for bruk av Festningskaien og tok opp saken i Forretningsutvalget den 21.juni.

— Det burde i hvert fall være enkelt å komme opp med midlertidige løsninger. Langsiktige løsninger er mer problematisk, men der kan Fløygarasjen være redningen, sier hun.

Hva synes du om p-forholdene? Hva kan gjøres for å bedre situasjonen? Si din mening her.

STOR PÅGANG: Fløibanen er godt besøkt om formiddagen. - De vil ha turistene hit, men de gjør ingenting for å tilrettelegge for det, sier sjåfør Svein Åsnes ved Turbuss Vest.
ANE ELISABETH BØRHAUG