Intense forhandlinger som er avgjørende for SAS' fremtid pågår nå. SAS-ledelsen og fagforeningene forhandler om de omfattende sparetiltakene som ble varslet tidligere i uken. Søndag skal det avholdes styremøte i SAS. Kommer partene ikke til enighet kan det føre til at SAS går konkurs.

Den dystre påminnelsen om at utfallet ikke er gitt, kom lørdag kveld, skriver E24.

– Vi kan ikke gi noen garantier om at vi flyr fremover, sier pressesjef Elisabeth Menzi til svenske Expressen.

Frykten for at SAS går konkurs har ført til mange bekymrede passasjerer. Men skulle SAS gå konkurs trenger ikke billettpengene være tapt.

Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet Ingeborg Flønes anbefaler deg som skal kjøpe flybilletter å bruke et kredittkort til kjøpet. Da er man sikret i tilfelle flyselskapet skulle gå konkurs.

— Har du betalt med et kredittkort som Mastercard, American Express eller Diners,kan du kreve pengene tilbake av kortselskapet. I noen tilfeller har vi sett at Visa også refunderer penger til kunder som har betalt med debetkort, sier Flønes.

Ved bruk av debetkort trekkes pengene fra kontoen idét du kjøper billetten. Flønes forteller at om SAS går konkurs kan man kreve penger av konkursboet, men understreker at man ikke skal ha for store forhåpninger.

— Selskapene som har de største kravene vil komme først i køen. Har du en flybillett til noen hundre kroner, havner du bakerst, og trolig vil det være lite å hente, sier hun.

Forsikringen dekker ingenting

Assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske reiseforsikring sier at reiseforsikringen deres er klinkende klar når det gjelder konkurser.

— Det er et veldig klart punkt i reiseforsikringen som sier at det ikke er dekning for utgifter som påløper i forbindelse med arbeidskonflikter, streik, lockout og konkurs, sier Vennesland.

- Om flyselskapet går konkurs mens man er på reise slik at man må kjøpe ny billett og kanskje betale ekstra hotellovernattinger, dekkes fortsatt ingenting?

— Nei, det samme gjelder. Ingenting av dette dekkes, sier Vennesland.

Reisegarantifondet dekker pakkereiser

Det samme er tilfelle for forsikringskunder av Gjensidige.

— Ved en konkurs i SAS har reiseforsikringen ingen dekning for det tapet våre kunder får. Men det er andre muligheter for dekning, sier informasjonsdirektør Øyvind Thorsen.

Han viser til reisegarantifondet og kredittkortdekning.

— Har man kjøpt pakkereise via SAS, både hotell og fly, vil man få igjen sine utgifter fra reisegarantifondet. Det kan man søke om på deres hjemmesider. Har man betalt med kort vil man trolig få dekket sitt tap der, sier Thorsen.

SAS-kunder ber om svar

Pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø, forteller at de ikke kommenterer hvordan salgstallene har utviklet seg den siste tiden fordi det er børssensitiv informasjon. Han bekrefter at de har fått flere henvendelser fra bekymrede kunder.

— Vi merker at det er en del kunder som er usikre som kontakter oss med spørsmål. Det er ikke uventet og vi oppfordrer kunder som er usikre til å ta kontakt, sier Sandstø.

- Hvilken hjelp vil SAS kunne tilby sine kunder om SAS går konkurs?

— Vi ønsker ikke å kommentere en slik hypotetisk problemstilling, sier Sandstø.

Økt salg hos Norwegian

Kommunikasjonsdirektør Anne Sissel Skånvik i Norwegian forteller at de har merket økt salg den siste tiden.

— Vi har hatt en bra økning i salget, spesielt på de skandinaviske rutene. Vi liker jo å tro at det skyldes at vi har et godt tilbud til kundene og at de derfor foretrekker Nrwegian men kan selvsagt ikke utelukke at kundene også er påvirket av krisen i SAS, sier Skånvik.