Etter planen skal Solasplitten åpne 14. desember. Prosjektet, som har en prislapp på 620 millioner kroner, er i sin helhet bompengefinansiert. Det er også frosketunnelen, som er lagt under den firefelt store veien ved Åsnut-tunnelen, skriver Aftenbladet.no.

Åsnut-tunnelen ligger like ved Sola lufthavn i Stavanger.

— Frosketunnelen, som var et rekkefølgekrav fra fylkesmannen, er 25 meter lang og 2,5 meter bred. Uansett måtte vi lage en kulvert i dette området på grunn av den gamle Joa-kanalen. Frosketunnelen er lagt inn i kulverten, sier Sascha Baarck, som er Statens vegvesens assisterende prosjektleder i Solasplitten.

Rimelig løsning

Flere alternative løsninger ble diskutert for å sikre frosken trygghet også etter at Solasplitten åpner. Valget falt på å støpe en omtrent 60 centimeter bred «hylle» i kulverten.

Selve betongkulverten kostet rundt 2,5 millioner kroner. For å gjøre den mer froskevennlig, ble den 70.000 kroner dyrere. Med andre ord en dråpe i havet med tanke på at Solasplitten koster 620 millioner kroner.

Baarck er imidlertid usikker på om frosketunnelen kommer til å bli brukt.

— Til nå har vi ikke sett en eneste frosk i området. Støyskjermene vi setter opp langs veien kommer til å være helt tette, så om amfibier og andre dyr vil til den andre siden må de velge tunnelen. De finner den nok selv uten skilt, sier den assisterende prosjektlederen og ler.

Komplisert arbeid

Det kostet ikke mye ekstra å legge til rette for frosken, men ifølge Edvard Anders Dahl, som er Statens vegvesens prosjektleder i Solasplitten, var arbeidet med froske-gangveien vanskelig.

— Forskalingsarbeidet startet først etter at betongkulverten var på plass. Arbeidsforholdene var ikke de letteste. Kaldt var det også, ifølge dem som gjorde jobben, sier Dahl, som er fornøyd med at frosketunnelen er på plass.

— Det er selvfølgelig positivt med tanke på naturmangfoldet. Et annet rekkefølgekrav fra Fylkesmannen var at vi bevarte myrlandskapet i området, sier prosjektlederen.

Høster ros

Fylkesmiljøvernsjef May Britt Jensen er blant dem som er meget godt fornøyd med frosketunnelen.

— Ikke minst er vi glade for at Statens vegvesen i større og større grad tar hensyn til naturmangfoldsloven, sier Jensen.

Hun mener frosketunnelen er positiv for langt flere enn bare frosken.

— Den er også positiv med tanke på trafikksikkerheten. Dyr i veibanen kan fort føre til farlige situasjoner, sier fylkesmiljøvernsjefen.

Trekker på smilebåndet

Plan- og bygningssjef i Sola kommune, Ståle Undheim, ser positivt på Solas første frosketunnel.

— Solasplitten nærmer seg ferdigstillelse og med den får vi på plass en etterlengtet infrastruktur. I det bildet er det kjekt at samfunnet har kunnet tilrettelegge for det biologiske mangfoldet, mener Undheim, som bare delvis får støtte fra Sola-ordfører Ole Ueland (H).

— Sola vedtok planen, men jeg må innrømme at frosketunnelen fikk meg og flere andre til å trekke på smilebåndet. For oss var det viktig å hindre forsinkelser. Derfor godtok vi planen. Om frosketunnelen fungerer er det et bra tiltak, men vi skal ikke glemme at alt koster penger, sier ordføreren og fortsetter:

— Jeg mener det er viktig at vi tenker oss om før vi godtar fordyrende tiltak. I denne sammenheng er imidlertid ikke 70.000 kroner mye, men vi ser at det stadig blir flere fordyrende krav til slike utbygninger, sier Sola-ordføreren.