Bedriftene har aldri fått bedre tilbakemelding i undersøkelsen, med gjennomsnitt på 70,7 i poeng (av 100).

Mobilselskapet One Call (83,7), Flytoget (83,3 poeng) og Hurtigruten (83 poeng) har de mest fornøyde brukerne.

— I One Call er vi kundeorienterte. Det som er bra for kunden, er bra for oss. I dag synes vi at Kundebarometeret er en innmari bra undersøkelse, sier administrerende direktør i One Call, Øistein Eriksen.

Videre følger Skoda, Vinmonopolet, Toyota, Komplett.no og Audi, Vitus Apotek og Finn.no.

- Krisetilstander

Nederst av de undersøkte bedriftene (som i hovedsak er de største i hver bransje) ligger Dagbladet, med 51,9 poeng av 100 mulige, med Ica Nær, Trøndelag elekrisitetsverk, NSB og DnB NOR Kapitalforvaltning like foran.

Pål R. Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer, sier at det er krisetilstander for Dagbladet, Viasat og Ica-kjeden.

- Ica-kjeden er nå på det nivået som Lidl var da de forsvant ut av markedet, opplyser Silseth.

SAS (72 poeng) går forbi Norwegian (71 poeng), som begge ligger midt på treet. SAS har klatret kraftig på barometeret de siste årene, fra 49 poeng i 2006 til dagens 72.

Alarmerende med høy plassering

Dagbladets sjefredaktør Lars Helle, er ikke overrasket over at de kommer dårlig ut på årets kundebarometer.

— Det er ingen bombe at vi som vanlig scorer lavt på dette barometeret. Vi er en løssalgsavis som skal være uforsiktig og provoserende, slik at folk diskuterer oss i lunsjen, sier han til Aftenposten.no.

Helle innrømmer at en høyere plassering hadde vært ønskelig, men sier at det hadde vært alarmerende hvis de hadde havnet på toppen av listen.

- Da kunne vi blitt tatt for å være forsiktige, noe vi ikke ønsker. Vi gjør mange undersøkelser selv som faktisk går inn i selve stoffet, og de er mye grundigere og mer kompetente enn Norsk Kundebarometer sin undersøkelse. Vi har hatt en positiv utvikling siste tiden, og alle våre målinger viser at trafikk og opplag går opp. Dette er vi fornøyd med, sier Helle.

Helle mener at det er produktets karakter som gjør at Dagbladet får den plasseringen de gjør.

- Bedre klagebehandling

Den gjennomsnittlige kundetilfredsheten for de undersøkte bedriftene er overveldende positiv. De 194 undersøkte virksomhetene oppnår i snitt 70,7 av totalt 100 oppnåelige kundetilfredshetspoeng.

— Dette er det høyeste gjennomsnittsresultatet vi har målt i Norsk Kundebarometers historie, og det viser at norske bedrifter de siste 7-8 årene har blitt betydelig flinkere med kundene, sier Silseth.

Silseth mener bedrifter har blitt bedre på kundebehandling, pris, produkt- og IT-løsninger.

— Men mange må forbedre klagebehandlingen, informasjon om produktene og lære seg å være mer proaktive, sier han, og nevner oppsøkende kontakt, behovsavdekking som gir høyere tilfredshet, lojalitet og økt salg.

- Strømleverandører og banker kan ikke lengre skylde på at de aldri kan nå toppen. Kundebarometeret viser at det går an. Forskjellen på de som gjør det bra og dårlig, er om kunden står i fokus, sier Silseth.

I år har man for første gang også målt innovasjon, og funnet ut at dette faktisk påvirker kundetilfredsheten.

Youtube slår Facebook og Twitter

Undersøkelsen viser også kundetilfredshet i sosiale medier, som en helt ny del av målingen:

Plass Medium Poeng (av 100 mulige)
1. Youtube 66
2. Facebook 61
3. Twitter 59
4. LinkedIn 52

Dette mener BI-forskerne alle bedrifter bør ha i bakhodet når de henvender seg til kundene i de ulike sosiale kanalene.

Norsk Kundebarometer (NKB) er et forskningsprogram som gjennomføres ved Handelshøyskolen BI. NKB er fundert på forskning av høy internasjonal kvalitet og stiller på linje med tilsvarende nasjonale kundeindekser i land som USA, Sverige, Tyskland og Taiwan.