Jeg trekker det tilbake, det jeg sa i forrige uke, om at det bare er Rimi som ikke skjønner at det etisk sett er helt på bærtur å selge frossen fisk som fersk.

For de som ikke har fulgt med, dette handler altså om at Mattilsynet reagerer på Rimis brudd på reglene når de annonserer for fersk fisk, og det viser seg at det egentlig dreier seg om frossenfisk, og hvordan kommunikasjonsdirektøren deres forsvarer det med at folk oppfatter opptint fisk som ferskvare, og at han derfor ikke helt ser poenget med å si at den har vært frossen.

Men så minner altså leserne meg om at det ikke bare er Rimi som bløffer kundene sine.

En av dem fant frem gamle avisklipp om fiskejukset hos Coop Hordaland i 2008, der etiketter med ny dato ble klistret over de gamle. Den gangen la en talsmann for kjeden ansiktet i alvorlige folder og beklaget feilen på det dypeste.

Nå har Coop Hordaland tapetsert butikkene både innvendig og utvendig med reklame for fersk fisk. Så store er plakatene, at du med litt anstrengelse kan lese innholdsfortegnelsen på bildene, du vet, det med liten skrift, og der står det at fisken har vært frosset og tint opp igjen. Og det stopper ikke der. De andre kjedene jukser også, sier de.

Dette handler ikke om matsnobberi. Det er helt greit å spise frossenfisk. Men fersk fisk er noe annet, og derfor dyrere, og når kjedene lyver, aner vi ikke hva vi får.

Når Rema nå pumper saltvann i kyllingen, later de ikke som noe annet. De vet at kundene snart har glemt det uansett. Det samme skjer fra før med bacon og fisk og en masse andre greier.

Salt, vann og fett er så å si gratis, og dermed kjente bransjetriks for å tyne noen ekstra kroner ut av likegyldige kunder. Du får dårligere mat, de får mer penger av deg.

Bra deal.

For dem. Ikke deg.

Så gå til spesialistene du. Til slakteren for kjøtt, til fiskehandleren for fisk. Eller hvis du foretrekker å støtte juksemakerne, les i det minste det med liten skrift.