Meklingsfristen gikk ut ved midnatt, men partene valgte å fortsette på overtid. Like før klokken 1 la mekler Dag Nafstad ved Riksmeklerens kontor fram en skisse for partene. Nærmere to timer senere ble det slått fast at partene godtok skissen.

— Norwegians ledelse og Norwegian Kabinforening er kommet til enighet i tariffoppgjøret for 2012. Flyprogrammet onsdag vil dermed gå som normalt, opplyser Norwegian.

Den YS-tilknyttede Parat-foreningen Norwegian Kabinforening viser til at den fikk gjennomslag for krav om garantier om faste ansettelser. Arbeidsgiveren har dessuten gått med på å gi de kabinansatte den samme lønnsøkningen som flygerne fikk tidligere i år.

— Kravet om fast ansettelse, lik garantien som ble gitt pilotene tidligere i år, omfatter nå også oss i kabinen. Det betyr at alle ansatte i kabinen har fått garanti for sine arbeidsplasser. Vi har også gitt selskapet den fleksibilitet de har behov for ved etablering av nye baser i utlandet. Til gjengjeld får vi faste ansettelser, også utenfor Norge, når nye baser er godt etablert og har vist at de har livets rett, sier kabinforeningens leder Marit Lindén.

Avverget streik

Norwegian har gitt en garanti som omfatter både hel- og deltidsansatte.

— Garantien omfatter alle ansatte, også de vikarer og innleide som nå er i ferd med å få fast ansettelse. Det betyr at selskapet vil dekke fast behov for arbeidskraft med faste ansettelser. Arbeidstiden vil heller ikke bli så omfattende som foreslått av EASA, sier Lindén.

Dersom partene ikke hadde kommet til enighet, ville 836 av Norwegians 1.200 fagorganiserte i kabinen ha gått ut i streik fra onsdag morgen. Mekler Dag Nafstad ved Riksmeklerens kontor var imidlertid forsiktig optimist allerede tirsdag kveld da han overfor NTB beskrev meklingen som vanskelig, men oversiktlig.

— Det handler om en helhet i arbeidsvilkårene, opplyste han.

Striden mellom de fagorganiserte i Parat-foreningen Norwegian Kabinforening og arbeidsgiveren Norwegian Air Shuttle ASA startet i juni.

Pilotavtale

Under oppkjøringen til meklingen hevdet Sandaker-Nielsen overfor NTB at opplysningene de kabinansatte hadde gått ut med i mediene om arbeidstiden i selskapet, var feil.

— Arbeidstiden er ryddig. De kabinsatte jobber fem dager på rad, i tillegg til at de har standby på disse dagene, og har så fire dager fri. De jobber 16 dager i snitt per måned og 7,5 time i snitt per dag, sa han.

Leder i Norwegian Kabinforening (NK), Marit Lindén, hevdet på sin side at de kabinansatte var blitt pålagt å jobbe lange dager og for mange timer.

— 60 timer per uke er ikke uvanlig, har hun tidligere sagt.

Bruddet mellom partene kom etter at selskapet avviste et krav om en tilsvarende policyerklæring om stillingsgaranti som pilotene hadde fått.