• DYRERE BUSS: Bildet er tatt o Løvstakktunnelen i morgenrushet.

    FOTO: Elias Dahlen

Denne turen blir to kroner dyrere

Bybane- og bussbilletter øker med syv prosent til neste år. - Nødvendig for å fjerne underskuddet, sier fylkesrådmann Paul Nilsen.

Han la i dag morges frem sitt aller siste budsjettforslag og avleverte følgende svar på om dette var vemodig:

- Nei.

Det fylkesrådmannen er mest fornøyd med er at det har vært mulig å sette av 20 millioner kroner til flere kollektivavganger.

Flere avganger

- Vi kalkulerer med at de økte bompengeutgiftene som innføres til neste år vil føre til at færre tar bilen. Da må vi også øke antall avganger i kollektivtrafikken slik at der plass til trafikkøkningen, sier Nilsen.

Han beklager at det har vært nødvendig å øke kollektivtakstene.

- Kollektivtrafikken har gått med store underskudd de siste årene, og det er nødvendig å øke inntektene, sier Nilsen.

Påstigningsgebyr

Økningen skjer fra 1. februar. Fra samme måned innfører fylkeskommunen et påstigningsgebyr på ti kroner for dem som kjøper bussbillett om bord.

Les også

Årstad videregående på Danmarks Plass er en av skolene som tilgodeses med store investeringsmidler.

Kutter i skolen

Selv om driftskostnadene for de videregående skolene øker, foreslår fylkesrådmannen kutt i budsjettet.

 

Les også

DYR SKOLE: Amalie Skram videregående skole i Bergen koster fylkeskommunen 323 mill. kr til neste år.

Bruker 8,7 mrd. på veier og bybane

Bygging av Bybanen til Flesland bidrar til rekordhøye investeringer for fylkeskommunen.

- Prisøkningen blir mindre for dem som kjøper enkeltreiser på kort. Hele poenget er å fjerne mest mulig av billettkjøpene fra sjåførene.

- Det betyr at bussene kommer raskere frem. Er det dette som skal gi kapasitetsøkning i kollektivtrafikken?

- Neri, kapasitetsøkningen skjer gjennom økte bevilgninger, sier Paul Nilsen.

Hva mener du om økningen?

KOMMENTARER Våre regler

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste fra Økonomi

Vi dropper etikken hvis
den koster oss penger

Bare fire av ti nordmenn vil gi avkall på penger for at oljefondet skal bli mer etisk.

«Drill baby drill - eller redd verden, vær så snill?»

Sysla-kommentator Tina Bru om hvordan det er å sitte i energi- og miljøkomiteen – som hun beskriver som Stortingets største politiske paradoks satt i system.

Bruvik får fornyet tillit som styreleder

Valgkomiteen i Sparebanken Vest vil gi Trygve Bruvik to nye år som styreleder. Nå trekker nok et representantskapsmedlem seg i protest etter fallskjermsaken.

Slåss mot Audi i navnekrangel

I 2005 startet Jarle Jetmundsen og Gjert Brandsdal opp S Line Auto i Bergen. Nå kjemper de for retten til navnet.

50 sies opp ved Bergen Group Fosen

Sysla: 100 permitteres.