Streiken førte torsdag til at to store containerskip måtte gå til andre havner, mens tre andre ikke fikk lagt til, skriver LA Times.

Forstyrrelsene ved havnene i Los Angeles og Long Beach i California i USA, er estimert til å koste én milliard dollar pr. dag, tilsvarende 5,6 milliarder kroner.

I 2002 stanset daværende president George W. Bush en ti dager lang «lockout» (arbeidsgiver stenger de ansatte ute) ved havnene på den amerikanske stillehavskysten. Aksjonen hadde da kostet økonomien 15 milliarder dollar, ifølge avisen.

600.000 lastebilsjåfører, havnearbeidere, handelsselskaper og andre har havnetrafikken i Los Angeles-området som sitt levebrød.

— Jo mer tid dette tar, jo større blir effekten. Grossister vil få tomme varelagre og tape salg av varer som ikke leveres. Det vil bli nedstengninger av fabrikker når de går tom for deler, sier økonom Paul Bingham i CDM Smith, et konsulentselskap innenfor infrastruktur, til avisen.

Trues av billigere arbeidskraft

Til tross for den beskjedne størrelsen på fagforeningen, som er tilknyttet International Longshore and Warehouse Union, har den klart å vise muskler. I motsetning til de fleste andre deler av amerikansk arbeidsliv, er fagforeningslojaliteten svært sterk i landets havner, skriver LA Times.

Streiken startet tirsdag, og har siden spredt seg til flere havner og terminaler hvor containerskip legger til for å losse og laste varer.

Fagforeningen protesterer mot at medlemmenes jobber er truet av billigere, uorganisert arbeidskraft fra andre land.

Partene skulle møtes til nye forhandlinger natt til fredag, norsk tid.