• TOK KAIEN: Her ser vi akterenden til «Costa Deliziosa». Her har skipet lagt til kai igjen for å ta med ventende passasjerer etter at det slet seg fra Skoltegrunnskaien lørdag. Da uhellet skjedde, lå det motsatt vei, med baugen inn på Bontelabo.

    FOTO: JO HJELLE (ARKIV)

Denne smellen kostet 5 millioner

Forsikringsselskapet dekker skadene. Hva som gikk galt, er ennå ikke sikkert.

Cruiseskipet  Costa Deliziosa tok med seg to pullerter og deler av Skoltegrunnskaien på sjøen da ulykken var ute 21. mai i fjor.

I skaderapporten fra takstmann Einar Bratland beløper erstatningen seg til kr 5 663 539. Hele skaden dekkes av forsikringsselskapet KLP, med unntak for egenandelen på kr 500.000.

- Kaien var ferdig reparert i april og klar til årets cruisesesong, sier havnedirektør Inge Tangerås.

Han er fornøyd med å få skaden dekket.

- Oppgjøret vi har fått av forsikringsselskapet er greit, sier han.

40 meter kai ødelagt

Skipet lå til kai da ulykken skjedde.

- Det ble bevegelse i skipet like før avgang. De skulle ta opp noen ekstra fortøyninger da hele båten slet seg, opplyser Havnevakten.

Omtrent 40 meter av kaien ble ødelagt, da kraften fra cruseskipet ble for stor for den ene pullerten.

- Det var et virkelig høyt smell og det var bare flaks at ingen sto i nærheten, sa en Securitas-vakt som ønsker å være anonym til bt.no i fjor

Skipet er 294 meter langt, har en kapasitet på 2828 passasjerer og et mannskap på 1100.

Vet ikke hva som skjedde

Akkurat hva som gikk galt da 40 meter kai havnet på sjøen, vet ikke Bergen og Omland Havnevesen.

- En kan anta det ene og det andre. Nøyaktig hva som skjedde, er det vel bare mannskapet om bord på båten som vet, sier Tangerås.

En teori er at mannskapet prøvde å dra skipet til kai ved hjelp av trumlene og vinsjene på dekk, mens vinden blåste motsatt vei. Det er sterke krefter i disse vinsjene, slik at presset på kaien kan ha blitt for stort.

- Trolig har vinsjene trukket kaien på sjøen i stedenfor skipet til kai, sa en godt informert kilde til bt.no etter ulykken.

Utfallet av regressaken mellom forsikringsselskapet og eierne av cruiseskipet er ennå ikke avklart.

 

Les også:

Siste fra Økonomi