Fjord Lines nye ferger skal starte seilingene over Skagerrak iløpet av 2013. De har ifølge selskapet fått en helt spesiell konstruksjon somskal gjøre overfart i høy sjø mer behagelig, skriver Fædrelandsvennen.

Det som av Fjord Line selv blir omtalt som en «potent bulb»fremme på de nye fergene, skal begrense motstanden, redusere drivstofforbruketog gi større stabilitet for skipene.

— Vi har jobbet med hele skrogformen i lang tid der denne bulbenkun er en del av flere designelementer. Vi har gjort mange analyser for å kommefrem til den optimale konstruksjonen av skroget, sier Per Edvin Tande tilFædrelandsvennen.

Seiler til Hirtshals

Tande er produksjonssjef ved Bergen Fosen Group i Sør-Trøndelagder Fjord Lines nye ferger nå blir ferdigstilt. De nye fergene blir markedsførtsom cruiseferger og skal seile mellom Langesund-Hirtshals-Stavanger.

Ifølge Fjord Lines pressemelding «stikker den potente bulben segbokstavelig talt frem».

Bulben skal redusere motstanden når skipet seiler ognøytralisere bølgene som selve skroget skaper.

— Dette fører til at skipet totalt settgenererer små bølger og dermed reduseres motstanden effektivt, i og med atbølgedannelse er en stor del av motstanden på et skip, sier Tande ipressemeldingen.