En offiser på et beredskapsfartøy cruiser rundt et stort boreskip. På radaren oppdager han en liten båt som nærmer seg boreskipet med høy hastighet.

Offiseren oppfatter dette som mistenksomt. Han endrer kurs, og styrer mot det uidentifiserte fartøyet. I kikkerten oppdager han at det er en RIB-båt med seks bevæpnede menn som er på vei mot dem.

Offiseren kontakter boreskipet, som varsler helikopterassistanse. Piratene blir skremt så fort de hører helikopteret, og drar sin vei.

Patentert

Gründerbedriften Sea Hawk Navigation har utviklet en radar som ser der andre radarer må gi tapt.

— Økende pirattrusler har gjort at vi har fått et stort marked for dem som ferdes rundt Afrika. Men dette er bare et av mange bruksområder for radarene vi produserer, sier Owe Hagesæther, administrerende direktør i Sea-Hawk Navigation.

Radarteknologiselskapet, som er basert på Laksevåg i Bergen, har siden oppstarten for 12 år siden, jobbet med å utvikle radarsystemer. Teknologien er patentert, og tilfredsstiller internasjonale krav. Det siste året har bedriften satt støtet inn på markedsføring og salg.

— Markedet er først og fremst for offshoreindustrien, men også tradisjonell skipsfart og marinefartøy er potensielle kunder. Kundene finnes i alle verdensdeler, sier markedsdirektør John Søreide.

Foruten Afrika, nevner Søreide Sør-Amerika og Asia som særlig interessante markeder.

Oppdager isflak

Fra lokalene innerst i Byfjorden tester de ut om utstyret virker som de skal. Med radar på taket har de rettet radarstrålene utover fjorden, helt over til Frekhaug. Selv en BT-journalist med utrent øye kan med en raskt blikk på dataskjermen, identifisere småbåter på sjøen flere nautiske mil unna.

— Det som gjør Sea Hawks radarer forskjellige fra standardradarer, er at den i langt bedre grad registrerer små objekter av ulik art som befinner seg i farvannet, sier Hagesæther.

Krevende profesjonelle investorer har tro på oss, og vi har dermed fått hjelp fra noen av de største pengebingene i byen. Owe Hagesæther

I tillegg til å oppdage pirater, trekker han frem overvåking, deteksjon og sikkerhet i oljevirksomheten og seismikkoperasjoner. For seismikkskip er det viktig å unngå å vikle inn uønskede objekter inn i seismikkablene de sleper etter seg.

— Under krevende forhold, i alt slags vær, fungerer radarsystemet vårt svært godt. Alt fra tømmerstokker til oljespill og isflak oppdages, fortsetter han.

Støtte fra byens pengebinge

Utviklingsarbeidet har i stor grad basert seg på private midler og støtte fra Innovasjon Norge og SkatteFUNN, men for to år siden fikk de sterke investorer med på eiersiden. G C Rieber, Sparebanken Vest, Bergen kommunale Pensjonskasse, Holberg Fondene og venturefondet Sarsia Seed spyttet inn fem millioner kroner hver.

I januar ble selskapet oppkapitalisert med ytterligere 7 millioner kroner.

— Krevende profesjonelle investorer har tro på oss, og vi har dermed fått hjelp fra noen av de største pengebingene i byen, fortsetter Hagesæther.

Tror på gjennombrudd

Men industrieventyret som de mener det har potensial til å bli, har foreløpig latt vente på seg. I 2011 var bedriften på sitt 11 år med rød bunnlinje.

— Det er ikke til å legge skjul på at det er vanskelig å komme seg inn på markedet. Kundene våre er store selskaper, og de vil helst gjøre forretninger med andre store selskaper. Men med nye eiere er vi i ferd med å realisere industrieventyret. Halvannet år med solid salgs- og markedsinnsats begynner å gi resultater, sier han.

Ifølge Hagesæther har selskapet fått bestillinger på rundt ti radaranlegg de to første månedene. Nå skal de doble antall ansatte, fra seks til 12.

I 2011 anslår de at inntektene lå på rundt 8,4 millioner kroner, men innen 2014 håper de på en omsetning på 50-60 millioner kroner.

— Det spesielle med dette markedet er at vi kan få et plutselig gjennombrudd. Bestemmer en stor kunde seg for å kjøpe fra oss, vil det gi store utslag, sier han.