I et brev til kommunalavdeling for byutvikling hevder Ottar at reklamen er kjønnsdiskriminerende og bør fjernes umiddelbart, skriverStavanger Aftenblad.

Senterleder Hilde Kringlebotn akter ikke å følge oppfordringen. Hun sier at plakatene er utformet av et dansk reklamebyrå.

— Kul plakat

— Vi jobber med mote og med å inspirere til handel. I samarbeid med reklamebyrådet vil vi utvikle senteret til en shoppingdestinasjon. Vi synes plakatene er kule. Det er første gang vi får slike reaksjoner som de som kommer fra Ottar nå, sier Kringlebotn.

- Så du vil avvise at dette bildet er kjønnsdiskriminerende?

— Det er i hvert fall ikke vår intensjon. Vi kommer til å ta dette med når kampanjen skal vurderes og evalueres. Det tar noe tid å få til et slikt møte. Sten og Strøm har hovedkontor i Oslo. Der er det høstferie denne uken. I tillegg har vi også det danske reklamebyrået som skal være med.

- Ottar krever at dere fjerner plakatene umiddelbart. Vil dere gjøre det?

Skal ned snart

— Det er ingen enkel sak å ta ned disse. Det krever lifter og koster penger. Men plakatene skal uansett ned i løpet av neste uke. Tirsdag uken etter skal de uansett være andre plakater på plass, sier Kringlebotn.

Kvinnegruppa Ottar, ved Randi Mobbæk, mener at plakaten ikke har noen relevans for det Storsennteret ønsker å selge, nemlig klær.

Liggende positur

«I stedet for klær er det brukt en kvinnekropp som blikkfang. Den unnge kvinnen er iført miniskjørt, en blaser og en sort bh, Kvinnen er avbildet i liggende positur, åpen munn, og der hennnes nakne bein og nakne overkropp fungerer som blikkfang. Utformingen og størrelsen av reklamen virker støtende. Her pådytter Styen og Strøm byens befolkning en seksualisert reklame ingenhhar bedt om. Positur og utforning har etter vår mening ingen produktrelevans. Tvert imot. I høstvær med lavere utetemperaturer og blåst er det unaturlig også av den grunn å avbilde noen med halvnakne kropper. Det er som å invitere og oppfordre folk til å bli forkjølet», heter det i brevet til kommunen.

Ottar har også klaget reklamen inn til Forbrukerombudet.