Blue Ivy Carter, datter av musikerekteparet Sean «Jay-Z» Carter og Beyonce Knowles, ble den yngste som noensinne har vært på en Billboard-liste. Bare to dager etter fødselen la pappaen ut låten «Glory», hvor Blue Ivys skrik er med på slutten.

Men karrieren til den nå 37 dager gamle jenta ruller videre.

26. januar, da Blue Ivy var knappe tre uker gammel, mottok det amerikanske patentkontoret en søknad om å beskytte varemerket «Blue Ivy Carter».

Søkeren er Beyonce Knowles' selskap BGK Trademark Holdings.

Alt fra parfyme, kosmetikk, nøkkelringer og innspilt musikk, til barnevogner, tennisballer og babybadekar er nevnt i søknaden.

— I superstjerneindustrien er det å registrere din babys navn som et varemerke ikke annet enn en smart forretning. Det finnes all mulig slags folk som vil forsøke å sette navnet på en eller annen smakløs smekke, skriver The Washington Post.

Det er altså ikke gitt at ekteparet eller datteren vil komme med slike produkter. Men de har sikret seg mot at andre utnytter navnet i den hensikt.

Foreldrene var ikke først

Men selv om Jay-Z og Beyonce var tidlig ute, var det flere som var enda mer frempå.

Patentkontoret har registrert i alt fem søknader på navnet «Blue Ivy», «Blue Ivy Carter», «Blue Ivy Carter Glory IV» og «Blue Ivy Carter NYC».

De fire som ikke er registrert av foreldrene, er blitt sendt inn etter at navnet ble kjent.

Tre av dem kom før mamma Beyonces søknad, den første bare fire dager etter at jenta var født.

Motedesigneren Joseph Mbeh sto bak den første, med ordlyden «Blue Ivy Carter NYC».

Ifølge søknaden ønsker han å bruke navnet på baby- og barneklær.

Men dette ble raskt avslått av patentkontoret, ifølge Washington Post.

Begrunnelsen var at navnet tilhørte en veldig kjent baby, og at forbrukerne kan forledes til å tro at Mbehs klær var godkjent av Blue Ivys foreldre.

Mbeh skal siden ha beklaget seg, og presisert at han ikke ønsket å snylte på jentas kjendisstatus. Hans plan var, ifølge ham selv, å lansere idéen om dette til jentas berømte foreldre. Uten deres samtykke, kunne det vanket søksmål.

Liten butikk, verdifullt navn

Denne klesbutikken bærer samme navn som datteren til musikerekteparet Beyonce Knowles og Jay-Z.
GOOGLE STREETVIEW

En liten klesbutikk i Wisconsin i USA kan — helt uvitende - ha hatt ufattelig mye flaks da den registrerte «blue ivy»-navnet omtrent ett år før jenta med samme navn ble født.Butikken, som har åpent fem dager i uken, er den eneste som har rett til å bruke dette navnet, frem til Beyonces søknad blir godkjent.

Alternativt kan butikkeieren selge varemerket. Vesle Blue Ivys foreldre skal nemlig ha tjent tilsammen 72 millioner dollar, tilsvarende 412 millioner kroner, på ett år, ifølge Forbes.