— Dette er et viktig skritt for å gjøre fergetrafikken mer miljøvennlig, sier Sigrid Brattabø Handegard, politisk rådgiver for samferdselsministeren.

Rederiet Norled (tidligere Tide) vant kontrakten på drift av fergestrekningen Lavik–Oppedal på E39 fra 2014–2025. En av tre ferger blir batterifergen fra Fjellstrand. Fjord1 klaget på tildelingen, men nå er denne behandlet av samferdselsdepartementet, som i ettermiddag har varslet om at Norled får kontrakten.

Uten utslipp

— Det er en milepæl for oss. Vi har jobbet med ferge på batteri i flere år og da anbudet Lavik-Oppedal kom, passet dette veldig godt. At Norled har vunnet denne kontrakten betyr at vi kommer inn på fergemarkedet, som er et av de markedene vi ønsker å komme inn på, sier Edmund Tolo, prosjektutviklingsleder ved Fjellstrand.

Fergen som skal bygges er 80 meter lang, 20 meter bred og kan frakte 120 biler. Etter det BT har grunn til å tro, ligger prisen på rundt 150 millioner kroner. Fergen skal drives av en elektromotor. Strømkilden om bord i fergen er batterier. Batteriene skal lades mellom hver tur.

— Det har skjedd en batteriutvikling som gjør at disse kan tåle langt flere oppladninger. Vi skal installere så store batteripakker i fergene at vi får en batterilevetid på ti år, sier Tolo.

Sikrer arbeid

På land skal det installeres en såkalt smartgrid-komponent. Denne kan lagre energi på kaien, slik at nettet ikke belastes med all den energien fergen trenger når den er inne til ladning.

— Det betyr at vi sparer store investeringer i nett.

Tolo sier fergen skal være klar for drift 1. januar 2015.

— Med denne kontrakten og andre vi har inngått er vi sikret arbeid i hele 2014.

— Hva betyr denne kontrakten for fremtiden til Fjellstrand AS?

— Det betyr mye for oss at vi har egne produkt vi vinner kontrakter på. Vi har utviklet egne servicefartøyer for vindmølleanlegg til havs, vi levere offshorefartøyer og nå kommer vi inn på fergemarkedet. Da har vi et bein til å stå på, noe som gjør oss mindre utsatt for skiftninger i de ulike markedene, sier Edmund Tolo,

Det siste er også Sigrid Brattabø Handegard glad for.

— Dette betyr arbeidsplasser og utviklingsmuligheter for en viktig distriktsarbeidsplass, sier hun.

norled.JPG