Tirsdag formiddag ble det sendt ut en e-post som utgir seg for å være sendt fra Teller, et velkjent selskap som leverer betalingsløsninger for bank— og kredittkort. Det skriver adressa.no.

Teller har imidlertid ikke sendt ut denne e-posten og skriver på sine hjemmesider.

— Det foregår akkurat nå Phishing-forsøk (svindel) mot Teller. Det har blitt sendt ut en e-post som tilsynelatende er fra Teller, hvor man blir bedt om å gå inn på en link, og legge igjen brukernavn og passord. Dette må man ikke gjøre.

Konto «suspendert»

Som begrunnelse for at man har mottatt e-posten, skriver avsenderne at mottakeren på en eller annen måte er kunde hos Teller. Adressa.no er imidlertid kjent med at også personer som ikke er kunde hos selskapet har mottatt e-posten.

Teksten er skrevet på norsk, og forteller mottakeren at e-posten er sendt som en sikkerhetsmelding. — Denne sikkerhetsoppdateringen merke til er å gi deg råd om at en mislykket Password Reset ble nylig forsøkt på Internet Banking konto, står det i e-posten.

Teksten i e-posten har helt lik oppbygging som en tidligere svindel-e-post, som ble sendt ut i desember i fjor. Her utga avsenderen seg for å være DNB. Dette stemte ikke. Teksten er faktisk en eksakt kopi, bare informasjonen om avsenderen er endret.

Ikke trykk på linken

Adressa.no kjenner ennå ikke til hvor mange e-posten er sendt ut til, eller om noen har trykket på linken, hvor man blir bedt om å «gjenopprette kontoen».

Hvis noen har kommet i skade for å gjøre dette, anbefaler Teller at man tar kontakt med selskapet.

— Dersom man allerede har oppgitt brukernavn og passord på denne siden, må man umiddelbart kontakte Teller for å få nytt brukernavn og passord.