Skjæveland of Norway, som blant annet driver Dynekongen.no, er felt for brudd på markedsføringsloven.

Forbrukerombudet slår fast at selskapet har brukt villedende priser i markedsføringen, og at Skjæveland of Norway ikke har kunnet dokumentere at veiledende priser i annonsene er reelle.

Selskapet må betale 600.000 kroner i tvangsmulkt dersom praksisen fortsetter. Tilsvarende må eier Tommy Skjæveland personlig betale 250.000 kroner.

— Nå tør vi ikke annonsere med førpriser lenger, sier Skjæveland til bt.no.

- Ikke alene

Han hevder at å bruke villedende førpriser er vanlig i dynebransjen.

— Jeg vet ikke hvorfor de bruker så mye energi på en liten pølsebod som vår. Vi har fire ansatte. De burde gå etter de store aktørene, mener Skjæveland.

Juridisk seniorrådgiver Morten Grandal i Forbrukerombudet sier det er vanskelig å tallfeste omfanget, men han bekrefter at Skjæveland of Norway ikke er et enkeltstående tilfelle.

— Vi har en bred gjennomgang av dunbransjen nå. Vi har flere ganske tilsvarende saker som vi har merket oss den senere tiden. Det er alvorlig å bruke villedende prismarkedsføring fordi det har en effekt for så mange kunder, sier Grandal.

«Supertilbud»

I annonser som har stått på trykk, blant annet i Bergens Tidende, reklamerte Skjæveland of Norway med ord som «salg», «supertilbud», «spar», «60-80% på alt i butikken» og «kupp».

Det er ulovlig å skape feilaktig inntrykk av at priser er nedsatt i annonsering.

Forbrukerombudet mener det er «...lite sannsynlig at selskapet kan dokumentere at de veiledende prisene/ordinær pris/importutsalgspris er reelle alternativer i markedet.»

I Skuteviken

Skjæveland of Norway har kontor i Sandnes, men drev utsalg blant annet i Skuteviken.

— Vi er grossister og leier lokaler i noen måneder på forskjellige steder hvor vi driver lagersalg, sier Skjæveland.

Skjæveland og selskapet slipper å betale, så lenge de heretter holder sin sti ren.

— Hvis de gjentar lovbruddene og ikke innretter seg etter kravene, må de betale. Vi har ikke fått nye klager på bedriften, sier Grandal.

Kunder som har kjøpt varer hos Skjæveland of Norway, har ingen krav på å få penger tilbake som følge av vedtaket til Forbrukerombudet.